[scheikunde] Lewis: NaH2PO4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 620

Lewis: NaH2PO4

Hoi allemaal!

Ik vind de Lewisformule voor het molecuul NaH2PO4maar niet...Is de structuur die ik als afbeelding toegevoegd heb juist?

Dankje!

btw. de bindingen van de middelste O met de bovenste en de onderste O's moeten dubbel zijn
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.png (2.59 KiB) 648 keer bekeken
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Lewis: NaH2PO4

Ik ben er redelijk zeker van dat deze structuur hoe jij hem getekent hebt niet zal kloppen. NaH2PO4 zal in water uiteen vallen in Na+ en H2PO4-. Probeer eens H2PO4- te tekenen! Probeer i.p.v. je zuurstoffen met elkaar te laten binden ze als OH groepen te tekenen.

Nog een tip: P is waarschijnlijk centraal atoom.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Berichten: 620

Re: Lewis: NaH2PO4

hoe teken je OH als groep? der zijn dan toch nog 5 elektronen over, bij elke OH?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Lewis: NaH2PO4

Ik snap niet goed wat je bedoelt met die 5 elektronen die over zijn, maar ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
Bijlagen
poh.png
poh.png (1.64 KiB) 647 keer bekeken
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Berichten: 620

Re: Lewis: NaH2PO4

ja, bedankt :)

ik heb trouwens de structuur van H2PO4- opgesteld...waar plak ik die Na bij?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Lewis: NaH2PO4

Er gewoon naast schrijven :) . Wil je je oplossing eens posten?
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Berichten: 620

Re: Lewis: NaH2PO4

er gewoon naast schrijven?!
NaH2PO4.png
NaH2PO4.png (7.09 KiB) 650 keer bekeken
voeg bij de linkse O nog een bolletje (was ik vergeten), en laat die binden met Na (:

juist?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Lewis: NaH2PO4

Ik zie direct al een paar foutjes :( .

Als ik de valantieelektronen van H2PO4- tel kom ik aan 32 (=> 2*1 + 5 +4*6 + 1 = 32 =16 bindingen), jij hebt slechts 14 bindingen! De O links naast het P atoom heeft slechts 6 elektronen en die rechts heeft er 10! En als je nu je OH groep tekent zoals ik je dat voorbeeld hebt gegeven klopt je lewis structuur. (Die Na kan je nog binden op je O die een negatieve lading draagt)

Als je wilt kan ik mijn atwoord wel eens posten
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Berichten: 620

Re: Lewis: NaH2PO4

ja, graag :)

(off-topic): hoe teken je je skelet van SF6? op school mogen wij geen ronde figuren maken ofzo...steeds rechtlijnig, dus in kruisvorm, enkel naar boven, onder, links of rechts, niet schuin

...

gaat dat wel?

dan zou je 2 keer F met F moeten binden?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Lewis: NaH2PO4

SF6 is een typische ocaëder( http://nl.wikipedia....laire_geometrie ) dus zeker geen bindingen tussen F!

Ik weet niet wat jij allemaal gezien hebt (FL, sterisch getal, etc.) maar dit is de oplossing:
Scan0009.pdf
(452.38 KiB) 118 keer gedownload


Op youtube vindt je veel filmpjes die lewis structuren tekenen ( ik gebruikte dit kanaal om te oefenen: http://www.youtube.com/user/kentchemistry ).
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Lewis: NaH2PO4

Zonder schuine lijnen kun je geen zinnige weergave van SF6 maken. Het is een octaëder, met een binding naar boven, één naar onder, één naar links, één naar rechts, en dan nog een binding naar voor en naar achter. Die laatste 2 geeft men normaal gesproken weer met schuine lijnen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Lewis: NaH2PO4

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Lewis: NaH2PO4

Het schrijven van de lewisstructuur doe je zo:

1) Sommeer de valentie-elektronen van alle atomen in de molecule. Je telt er 1 bij voor elke negatieve lading in een anion en trek er 1 af voor elke positieve lading in een kation.

2) Teken de structuurformule van de verbinding. Als je niet zeker bent hoe de atomen aan elkaar gebonden zijn en hoe ze staan, dan neem je het minst elektronegatieve atoom als centraal atoom. De andere atomen schik je er rond en je maakt tussen alle atomen een binding.

3) Als je nu het aantal elektronen telt die je hebt staan in je structuur (elk streepje zijn er dus 2) en je trekt dat af van het totaal aantal valentie elektronen, weet je hoeveel elektronen je nog moet 'verdelen' over de molecule. Je verdeelt de elektronen zodanig dat elk atoom aan de octetregel voldoet en waterstof aan de duetregel. Je start bij het verdelen van de elektronen bij het meest elektronegatieve atoom.

( Bij atomen uit groep 3 of hoger kunnen er meerdere elektronen rond het atoom zitten. Dit kan je zien bij bijvoorbeeld SF6, daar heeft S 12 elektronen rond zich zitten)
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 620

Re: Lewis: NaH2PO4

Bedankt, Kwintendr, voor deze duidelijke en gedetailleerde uitleg :)

Als ik het juist heb, bekom ik voor H2PO4- de volgende structuur:
H2PO4-.png
H2PO4-.png (4.33 KiB) 646 keer bekeken
Of moet de structuur nog tussen vierkante haakjes met een 1- erboven?

En hoeft er geen dubbele binding tussen een O die slechts met een P bindt??

Daarenboven, hoe weet je -als je jouw methode toepast-, waar (en van waar, waar naartoe) je een pijltje plaatst? M'n leraar wil echt een pijltje zien bij donor-acceptor..Vb. Bij O3...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Lewis: NaH2PO4

oja, heb je al formele ladingen gezien?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Reageer