[scheikunde] Vraag over Lewis: HClO4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 620

Vraag over Lewis: HClO4

Hoi allemaal

Zonet stelde ik de Lewisstructuur op van HClO4:
Wat ik dacht.png
Wat ik dacht.png (5.72 KiB) 924 keer bekeken
Ik bekwam daarbij iets aannemelijks, maar zag toenin mijn boek (Chemie PLUS 5) dat het iets anders was.
HClO4.png
HClO4.png (4.58 KiB) 924 keer bekeken
Dit moest het dus zijn...

Mijn vraag is: waarom gaan de 3 paren elektronen van Cl niet paren met de 2 vrije elektronen van de 3 O's? (boven, rechts en onder)?

m.a.w. waarom gaat Cl geen dubbele binding aan met die 3 O's, maar gaan ze donor-acceptor spelen??

Bedankt!

-S.

Bewerking: heb toch een afbeelding toegevoegd van wat ik dacht dat het was
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vraag over Lewis: HClO4

Stekelbaarske schreef: di 04 dec 2012, 15:13
Mijn vraag is: waarom gaan de 3 paren elektronen van Cl niet paren met de 2 vrije elektronen van de 3 O's? (boven, rechts en onder)?
Omdat de Lewisstructuur wordt gekarakteriseerd door atomen die aan de octetregel voldoen.
m.a.w. waarom gaat Cl geen dubbele binding aan met die 3 O's, maar gaan ze donor-acceptor spelen??
Ik weet niet wat de notatie uit het boek met dat pijltje behelst, maar het aangaan van een dubbele binding tussen O en Cl is een donor-acceptorbinding. Voor de tweede binding worden de elektronen van een vrij elektronenpaar op het O-atoom immers gebruikt om de binding te vormen. Zie ook de discussie in dit topic.



Voor de goede orde: Je structuur is dus niet fout. Het is echter niet de Lewisstructuur, maar een structuur die weergeeft dat er (drie keer) een extra binding wordt gevormd. Het zou kunnen dat je boek hetzelfde bedoelt met de pijltjesnotatie, maar in dat geval staan de pijltjes naar mijn mening wel verkeerd om. Dat is echter iets wat je zelf zult moeten nakijken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 620

Re: Vraag over Lewis: HClO4

ok eeh...je gaat m'n leraar nu vast haten, maar hij heeft nooit iets gezegd over de octetregel...bij hem is iets zoals het is, zonder trucjes of weetikveel...kan je die even snel uitleggen aub?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vraag over Lewis: HClO4

De octetregel is geen trucje. En nee, die ga ik niet snel uitleggen. Hij staat gewoon in je boek en anders kun je dat boek beter in de open haard gooien, en hem op internet opzoeken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 620

Re: Vraag over Lewis: HClO4

toch niet dat van die kubusjes, of wel?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vraag over Lewis: HClO4

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Vraag over Lewis: HClO4

Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vraag over Lewis: HClO4

Als die leraar bij lewisstructuren niets over een octetregel laat horen, iets HEEL fundamenteels, dan vind ik dat die zijn graad niet waard is.

Berichten: 620

Re: Vraag over Lewis: HClO4

Fuzzwood schreef: di 04 dec 2012, 23:10
Als die leraar bij lewisstructuren niets over een octetregel laat horen, iets HEEL fundamenteels, dan vind ik dat die zijn graad niet waard is.
ik vrees dat mijn leraar de beste tijd van zijn carrière heeft gehad, en nu hopeloos verstrooid is...ik hoop dat die ene mod (geen idee dewelke het was) me nu gelooft als ik zeg dat ik dergelijke zaken nooit gezien heb (de octetregel en alle handige dinges om een lewisstructuur op te stellen), omdat ik het nu volledig begrijp..
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Reageer