Springen naar inhoud

Afstand H in H2

• Log in om te kunnen reageren

Portus Ostiae

Portus Ostiae

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2012 - 20:08

Ik zoek naar de afstand tussen de twee waterstofkernen in een diwaterstofmolecule. Wikipedia zegt: 74.14 pm. Maar is deze afstand steeds constant? Kunnen temperatuur, druk, zwaartekracht en andere krachten een invloed hebben op deze afstand?
Wat is de afstand tussen de twee waterstofkernen in waterstofgas bij 0 kelvin, in totaal vacuum?

Bron:
http://nl.wikipedia....ki/Waterstofgas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 december 2012 - 21:14

Allereerst moet je weten dat waterstof voorkomt in 2 vormen: ortho en para, en die hebben elk een iets andere H-H afstand. Ortho en para zijn met elkaar in een temperatuurafhankelijk evenwicht: hoe lager de T des te meer para. Bij kamertemperatuur 25 % para, bij 0 K alleen para.

Ik denk dat als er al een invloed van temperatuur of druk is, die voor zowel pure ortho als pure para zo klein is dat het verwaarloosbaar is in vergelijking met de spreiding die verschillende literatuurbronnen geven voor de H-H afstanden. Ik weet niet of wellicht sterke magnetische of elektrische velden een detecteerbare invloed hebben.

Overigens: gebruik beter nooit de nederlandse wiki want die is gewoonlijk niet erg nauwkeurig, omdat er weinig hoogopgeleiden zijn die hem lezen dus fouten kunnen lang overleven. Voor dit soort vragen altijd googlen in het engels en alleen wetenschappelijke artikelen als bron gebruiken.
http://www.molecular...n-15819051.html
Hydrogen economy is a Hype.

Portus Ostiae

Portus Ostiae

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2012 - 11:05

The interatomic distances determined for orthohydrogen and parahydrogen molecules with nonrigid rotator model are 75.03 and 74.98 pm, respectively.

dus 74.98 pm

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 december 2012 - 12:09

Volgens deze bron wel ja, maar andere bronnen zullen weer net even andere waardes geven. Je kunt zelf via google in het engels verder zoeken naar andere bronnen en wellicht andere waardes.
Waarschijnlijk is je conclusie dan: afstand ligt "ergens tussen de 74 en 75 pm".
De verschillende waardes zullen, denk ik, afhankelijk zijn van de gevolgde meetmethode.

Ik denk dat die 74.14 pm van wikipedia afkomstig is uit het bekende Handbook of Chemistry & Physics want dat geeft precies dezelfde waarde, zie ik nu.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2012 - 14:12

Maar is deze afstand steeds constant?

Deze is nooit constant gezien er altijd een zekere vibrationele bijdrage is, ook op 0 K. Het antwoord op de vraag "welke afstand" is dan ook afhankelijk van wat je precies wil weten: de afstand dewelke leidt tot de laagst mogelijke energie van het systeem (de evenwichtsafstand re), de gemiddelde afstand op 0 K (r0) of op het vibrationele niveau v (rv). Deze waarden verschillen ook voor de ortho- en paravormen en behelzen altijd de afstand tussen de twee kernen. Er zijn ook afstanden die betrekking hebben op de vorm van de elektronenwolk (de twee maxima van de elektronendichtheid), en deze zijn in principe niet 1-op-1 te relateren met de afstand tussen de kernen.

Sorry als dit allemaal al gekend is, maar weten over "welke" structuur je het hebt is te belangrijk om te vergeten.
This is weird as hell. I approve.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 december 2012 - 14:42

....de afstand dewelke leidt tot de laagst mogelijke energie van het systeem...

Ik neem aan dat men in de literatuur altijd naar die afstand verwijst, vaak in de vorm van het bekende plaatje:

Geplaatste afbeelding

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2012 - 14:56

In principe wel, maar deze is in de praktijk niet altijd zo eenvoudig te vinden. Maar voor een simpele molecule als H2 moet dat wel lukken.

Hoe dan ook is het in principe een onvergefelijke onnauwkeurigheid om niet vermelden over welk type afstand het gaat.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2012 - 15:01

We hebben een heleboel verhalen over waarom je niet over 1 afstand kunt spreken, maar nog steeds is de originele vraag niet beantwoord: kunnen externe krachten deze afstand veranderen. Het antwoord daarop is "ja, maar de externe krachten moeten wel heel groot zijn wil je dat merken. Als je naar de curve kijkt in de grafiek van Fred F, dan zie je dat als je de atomen een heel klein beetje dichter bij elkaar brengt of een heel klein beetje uit elkaar trekt de helling van de grafiek meteen enorm is. Die helling is de kracht die de atomen dan op elkaar uitoefenen. Om de totale kracht op beide atomen nul te maken heb je dan een heel grote externe kracht nodig, die bovendien ook nog heel verschillend is op de twee atomen. Met zwaartekracht ga je dat niet redden, die trekt beide altijd dezelfde kant op. Met een externe druk kan het wel, maar het zal altijd een klein verschil zijn, zelfs bij een miljoen bar.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2012 - 18:28

We hebben een heleboel verhalen over waarom je niet over 1 afstand kunt spreken, maar nog steeds is de originele vraag niet beantwoord: kunnen externe krachten deze afstand veranderen. Het antwoord daarop is "ja,

ik wil niet vervelend doen, maar daar is opnieuw ene definitie van "de afstand" voor nodig. Maar ja, de gemiddelde afstand op verschillende temperaturen, verschillende milieus, etc. verschilt

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2013 - 22:02

ik wil niet vervelend doen, maar daar is opnieuw ene definitie van "de afstand" voor nodig. Maar ja, de gemiddelde afstand op verschillende temperaturen, verschillende milieus, etc. verschilt

Dus eigenlijk ben je het met me eens. De topicstarter vroeg of de afstand door externe factoren kan worden beïnvloed, en dat bevestig je....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures