Springen naar inhoud

Energieoverdracht van vloeistof in open bad naar lucht

• Log in om te kunnen reageren

deutzfreak

deutzfreak

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2012 - 21:27

Hoi,

ik worstel al eventjes met een vraagstuk. Om een energiebesparing te berekenen dien ik te bepalen hoeveel energie er langs het oppervlak van een open zinkbad verloren gaat en dit te vergelijken met de energie die verloren gaat langs een deksel.

Voor het deel deksel is dit eenvoudig, aangezien de samenstelling van de deksel bekend is.

Echter voor de bereking van het energieverlies van het bad zonder deksel zit ik vast.
Het betreft een zinkbad constant gehouden op 450°C met een oppervlakte van 25 m².

Mijn vraag is nu, hoe bepaal ik de hoeveelheid energie die langs het zinkoppervlak verloren gaat?

Dank bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 december 2012 - 21:47

Voor het deel deksel is dit eenvoudig, aangezien de samenstelling van de deksel bekend is.

Ik denk niet dat je begrijpt waar het werkelijk om gaat.
Zowel met als zonder deksel heb je vooral te maken met convectie en straling.
Als de lucht stil staat dan is er natuurlijke convectie (natural convection), als er lucht door de fabriekshal stroomt dan is er geforceerde convectie (forced convection).
De straling is sterk afhankelijk van de temperatuur en de emissicoefficient (emissivity) van het hete oppervlak (zinkbad of deksel).

Je moet bekend zijn met de theorie van warmte-overdracht (heat transfer) om dat allemaal te kunnen berekenen.

ik worstel al eventjes met een vraagstuk.

Vraagstuk? Gaat dit om een schoolopdracht of stage-opdracht?
Hydrogen economy is a Hype.

deutzfreak

deutzfreak

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2012 - 22:00

Het is een rekenprobleem op mijn werk. Wat ik wel geleerd heb in mijn opleiding is om met behulp van lambda-waardes van materialen en temperatuurverschillen te berekenen hoeveel energie er door bijvoorbeeld een wand met isolatie en dergelijke stroomt. Maar ik zit in de war omdat er nu geen wand is, ik vraag mij af welke formules ik moet gebruiken om de energie te bepalen die langs het zinkoppervlak verloren gaat. Straling, convectie, transmissie, eventueel verdampingsenergie?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 december 2012 - 22:21

Vergeet Lambda, geleiding speelt hier nauwelijks een rol. Het gaat om convectie en straling.

Ik weet niet wat de dampdruk van zink bij 450 graden is, maar als er merkbare verdamping optreedt dan zullen alle werknemers daar in de buurt die ongezonde metaaldampen inademen.

Je kunt op de MIT website gratis en volkomen legaal een studieboek over Heat Transfer downloaden: http://web.mit.edu/l...load-ahtt.shtml
Lees dan over Natural Convection en Radiation.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures