Waterdeterminatie in kelders

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Waterdeterminatie in kelders

Hallo,

er wordt me wel eens gevraagd om van water dat in een kelder staat te achterhalen waar het vandaan komt. Vaak is de vraag of het leidingwater, regenwater of grondwater is (riool is makkelijker).

Mijn vraag is welke parameters kun je het beste onderzoeken om vast te stellen wat de herkomst is? En wat is de invloed van tijd (en muren en vloeren) op de samenstelling van water in kelders?

Ik gebruik nu het IR-EGV-diagram, maar twijfel daar sterk aan. Een voorbeeld: een kelder had water met een EGV van 421mS/m, 7,1 mg/l Ca, en 94 mg/l Cl. In het IR-EGV-diagram met de driehoek van Wirdum, komt dit uit tussen atmoclien en thalassoclien water...

Het grondwater ter plaatse is ook onderzocht en is keurig lithoclien water (EGV 90mS/m; 140 mg/l Ca; 51 mg/l Cl).

Het leidingwater heeft volgens de leverancier 40 tot 45 mg/l Ca en 80 tot 90 mg/l Cl.

Mijn interpretatie:gelet op het extreem lage Ca-gehalte, zal het wel regenwater zijn.Het hoge Cl-gehalte kan ontstaan zijn in de kelder, maar ik kan slechts gissen hoe (opgeloste chloriden uit het beton? maar waarom lost het Ca uit het beton niet op?).

Kan iemand me helpen? Weet iemand wat handige parameters zijn om te onderzoeken in dit soort gevallen?

Reageer