Foramen ovale i.c.m. systemische bloeddruk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Foramen ovale i.c.m. systemische bloeddruk

Nadat ik onderstaand schema, betreft de neonatale circulatie had gemaakt, zit ik nog met 1 ding:

Is er mogelijk een verband tussen de sluiting van het foramen ovale en een verandering van de systemische bloeddruk?

Het foramen ovale gaat pas dicht nadat de druk in het linkeratrium groter wordt, dan de druk in het rechteratrium. Dit wordt meestal bewerkstelligd door een paar eerste ademteugen.

Het slagvolume zal toenemen naarmate het kind ouder wordt, de hartfrequentie dalen...dus de cardiac output zal ongeveer gelijk blijven. Als de cardiac output constant is, zou ik verwachten dat de systemische bloeddruk ook nauwelijks zal veranderen na de sluiting van het foramen ovale.

Maar ik weet niet in hoeverre die toename aan slagvolume in het stadium 'neonaat' echt van toepassing is, omdat op het begin de myocardcellen nog niet zoveel kunnen rekken.

Ook weet ik niet of de cardiac output toeneemt ten gevolge van de sluiting tussen beide atria. (En dat daardoor de hartfrequentie van een kind gaandeweg zal dalen vanaf de geboorte).

Heb me al rot gezocht op Pubmed en vele internetsites, maar kom nergens de juiste info tegen.

Ofwel: een hoop vragen naar aanleiding van de sluiting van het foramen ovale. :)
2012-12-07 18.12.29.jpg
2012-12-07 18.12.29.jpg (403.41 KiB) 493 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 25

Re: Foramen ovale i.c.m. systemische bloeddruk

Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Het foramen ovale sluit als volgt:

- Ademteugen: weerstand in longvaten daalt drastisch --> bloed vanuit rechter hart gaat naar het gebied van de laagste weerstand, de longen dus. De algehele druk in het rechter systeem wordt veel minder, terwijl de druk in het linkeratrium veel groter wordt (volledige cardiac output). Hierdoor 'klapt' als het ware het foramen ovale dicht.

- Ductus van Botalli sluit omdat er opeens zuurstofrijk bloed doorheen stroomt (door prostaglandinen productie daling)

- Hartslag daalt, maar dit over jaren tot aan de adolescentie, bloeddruk neemt tegelijkertijd toe (door groter slagvolume)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Foramen ovale i.c.m. systemische bloeddruk

DSchrute schreef: za 08 dec 2012, 14:53
Het foramen ovale sluit als volgt:

- Ademteugen: weerstand in longvaten daalt drastisch --> bloed vanuit rechter hart gaat naar het gebied van de laagste weerstand, de longen dus. De algehele druk in het rechter systeem wordt veel minder, terwijl de druk in het linkeratrium veel groter wordt (volledige cardiac output). Hierdoor 'klapt' als het ware het foramen ovale dicht.

- Ductus van Botalli sluit omdat er opeens zuurstofrijk bloed doorheen stroomt (door prostaglandinen productie daling)

- Hartslag daalt, maar dit over jaren tot aan de adolescentie, bloeddruk neemt tegelijkertijd toe (door groter slagvolume)
Dat begrijp ik, mijn vraag was ook niet hoe het foramen ovale sluit, maar of het sluiten invloed heeft op de systemische bloeddruk. :)

Als er namelijk bloed tussen de atria kan stromen, dan heb ik het idee dat de systemische bloeddruk kleiner wordt, aangezien het linkerventrikel minder bloed kan wegpompen. Een deel van het bloed dat van het linker- naar rechter atrium gaat, zal immers niet naar het linkerventrikel doorstromen, maar via het rechteratrium en de ductus arteriosus het systeem binnen komen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Foramen ovale i.c.m. systemische bloeddruk

In meer of mindere mate heeft het wel invloed. Zoals je terecht aangeeft gaat een deel van het bloed via linker atrium > rechter atrium i.p.v. linker atrium > linker ventrikel > aorta. Je verwacht dan een lagere bloeddruk.

Echter zal dat niet het grootste probleem zijn. Dat is volume-overbelasting van het rechter atrium met als eventueel gevolg rechtsfalen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer