Springen naar inhoud

Het Hubbard model op 2 roosterpunten

• Log in om te kunnen reageren

pinkpoppian

pinkpoppian

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2012 - 20:35

Ik heb een huiswerk probleem waar ik graag een helpende hand bij nodig heb.

opdracht.PNG

Ik snap waarom er 6 dimensies zijn bij a, maar hoe krijg ik de basis?
Vervolgens snap ik b en c.
Tenslotte heb ik moeite met d, geen idee waar ik mee moet beginnen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2012 - 00:04

De spin triplet toestand is een tweedeeltjes toestand van twee fermionen (electronen) die samen spin 1 hebben. (de singlet is zo'n zelfde toestand met spin 0 ).

Om van een toestand met spin 1 naar spin 0 te gaan kun je de spin lowering operator gebruiken : S-
Als Psi een spin triplet toestand is, dan is S- Psi een spin singlet toestand.
(deze operator kun je vinden op http://en.wikipedia....i/Spin_(physics) )

Kortom als je S- op al die spintriplet toestanden loslaat, moet je iedere keer een spin singlet toestand vinden. Als je hem op een spin singlet toestand loslaat moet er 0 uitkomen.

c) spreekt erg voor zich, gewoon de gegeven hamiltiaan vanaf links op de spin-triplet toestanden laten werken en zien wat eruit komt. NB: H commuteert met de spintoestand : Hchi = chiH

d) Het stukje tekst betekend dat je aan de hamoltiaan kunt toevoegen : Hpsiaa = U psiaa en Hpsibb = U psibb. Verder wederom H laten werken op de spin triplet toestanden. (eigenlijk hetzelfde als bij c).

Veranderd door sirius, 08 december 2012 - 00:05

Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures