Springen naar inhoud

Thermodynamica (+ evenwicht)

• Log in om te kunnen reageren

vrager

vrager

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2012 - 15:15

De vraag is: Bereken van onderstaande reactie deltareactie .Bereken aan de hand hiervan de Kp. Indien men vervolgens 1,4 M HI in een 2l vat brengt op 25°C, wat worden dan de evenwichtsconcentraties van de verschillende stoffen? Wat is de molaire fractie van HI in het vat op moment van evenwicht.

reactie : H2 + I2 --> 2 HI

Ik heb voor de eerste vraag de formule deltaG° = deltaH° - T deltaS gebruikt.

=> delta H°= 2*26,48 - (0+62,44) = -9,48 kJ
delta S° = 2* 206,59 - (130,68 + 260,69)= 21,81 J/K = 21,81 *10-3 kJ/K

=> delta G° = -9,48 - 298 * 21,81 *10-3 = - 15,98 kJ

De waarden waarmee ik gerekend heb komen uit een tabel die we kregen om deze oefeningen op te lossen.

Dan heb ik de Kp berekend met de formule deltaG°= -RT lnKp
<=> -15,98 = -8,314 *10-3 *298 lnKp
<=> lnKp = -15,98/(-8,314 *10-3* 298) = 6,45
<=> Kp = e6,45= 632,7

Deze Kp lijkt mij dus veel te groot om juist te zijn. Bovendien weet ik niet precies hoe ik de volgende vragen moet oplossen. Moet ik de Kp omzetten naar Kc en dan zo de evenwichtsconcentraties omzetten of niet?...

Kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast bedankt

PS: Ik heb steeds delta geschreven omdat ik niet weet of je hier en zo ja, hoe je een driehoekje kan invoeren. Hopelijk stoort dit niet.

Veranderd door vrager, 08 december 2012 - 15:15

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2012 - 16:29

Het zou wel nuttig zijn als je even aangeeft wat die getalletjes die je gebruikt precies zijn; wij hebben die tabel die jij gebruikt namelijk niet. Dus geef aan hoe je precies bijv. ΔH berekent, en vul daarna de juiste getallen in.

Deze Kp lijkt mij dus veel te groot om juist te zijn.

Waar baseer je je op om zo'n uitspraak te doen? De ΔG is niet zo'n raar getal, en voor de rest is de Kp gewoon wiskunde volgen.

Bovendien weet ik niet precies hoe ik de volgende vragen moet oplossen. Moet ik de Kp omzetten naar Kc en dan zo de evenwichtsconcentraties omzetten of niet?...

je kan alles naar concentraties omrekenen, maar met drukken kan even goed: bereken uit de ideale gaswet welke partieeldruk 1,4 M HI in 2L heeft, daarna kan je een evenwichtsbreuk opstellen en berekenen hoeveel de elke partieeldruk verandert.

Ik heb steeds delta geschreven omdat ik niet weet of je hier en zo ja, hoe je een driehoekje kan invoeren. Hopelijk stoort dit niet.

symbolen zitten onder de "Ω" in de editor.
This is weird as hell. I approve.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 554 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2012 - 16:57

Als de gebruikte tabelwaarden kloppen (niet gecontroleerd) , dan is de Kp van de reactie juist berekend. Een hoge Kp-waarde, komt altijd voor bij spontaan optredende reacties (met ΔG° < 0).

vrager

vrager

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2012 - 17:54

Het zou wel nuttig zijn als je even aangeeft wat die getalletjes die je gebruikt precies zijn; wij hebben die tabel die jij gebruikt namelijk niet. Dus geef aan hoe je precies bijv. ΔH berekent, en vul daarna de juiste getallen in.

Waar baseer je je op om zo'n uitspraak te doen? De ΔG is niet zo'n raar getal, en voor de rest is de Kp gewoon wiskunde volgen.

je kan alles naar concentraties omrekenen, maar met drukken kan even goed: bereken uit de ideale gaswet welke partieeldruk 1,4 M HI in 2L heeft, daarna kan je een evenwichtsbreuk opstellen en berekenen hoeveel de elke partieeldruk verandert.

symbolen zitten onder de "Ω" in de editor.

Ik heb de formules ΔH°reactie = som van ΔHproduct - som van ΔHreagentia

en ΔS°reactie = som van S°product - som van S°reagentia

De ingevulde getallen zijn dus de ΔH en S° van HI, H2, I2. De 2 voor de 26,48 is vanwege de stoichometrische getallen (2 voor de HI).

Ik dacht dat mijn uitkomst voor ΔG nogal vreemd was omdat we in vorige oefeningen steeds een heel kleine waarde uitkwamen.

Je uitleg voor de rest van de oefening begrijp ik niet echt. Hoe kan ik nu de evenwichtsconcentraties berekenen door partieeldruk te berekenen?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 december 2012 - 20:13

ΔH° en ΔG° hebben de dimensie kJ/mol en ΔS° heeft de dimensie kJ/(K.mol)

Omdat in dit geval de Kp bij 25 oC gevraagd wordt had je ΔG° van de reactie in dit geval simpeler kunnen berekenen uit de ΔGo waardes van producten en reactanten die gewoonlijk in dezelfde tabel staan.

Overigens is de tekst van het vraagstuk niet duidelijk want er wordt niet vermeld of men de reactie
H2(g) + I2 (g) --> 2 HI(g)
of
H2(g) + I2 (s) --> 2 HI(g)
bedoelt.

Gezien de gebruikte tabelwaardes is jouw berekening voor de eerste reactie. Bij 25 oC is de verzadigde dampdruk van I2 echter minimaal.

Om concentraties in mol/liter te berekenen kun je de Kp eerst omrekenen in een Kc. Of, zoals Typhoner al zei, met Kp de partieeldrukken berekenen en die, via ideale gaswet, omrekenen naar concentraties.
Hydrogen economy is a Hype.

vrager

vrager

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2012 - 12:09

Bedankt iedereen, ik heb alles gevonden. :)

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures