[natuurkunde] Hulp nodig bij een formule omschrijven!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Hulp nodig bij een formule omschrijven!

Dit is voor een natuurkunde verslag, maar mij lukt het niet om dit op te lossen. Er zijn twee formules gegeven die een andere formule moeten worden, je moet laten zien hoe je die formule krijgt. De formules die je krijgt zijn:

1. ß = U / B

2. B = µ0 x (N x I)/ L

Dit moet worden: ß = (L / (µ x N)) x (delta U / delta I)

ß = gevoeligheid van een sonde

U = spanning in volt

I = stroomsterkte in ampère

µ0 = een constante (1,25664 * 10^-6

N = aantal windingen

L = lengte in meter

B = sterkte magneet in Tesla

Hopelijk zijn de formules zo een beetje duidelijk. Ik hoop dat julile me kunnen helpen!

edit: Mijn lerares zei dat delen door hetzelfde is als vermenigvuldigen met het omgekeerde. Dit weet ik maar dan kom ik er alsnog niet uit en volgens haar zou hij er dan direct staan.

edit 2: delta U / delta I is de richtingscoëfficient van de U, I grafiek. Dit staat nog bij de vraag ik weet niet of het relevant is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp nodig bij een formule omschrijven!

schrijf om te beginnen alles voor het overzicht met horizontale deelstrepen.

vul dan op de plaats van B in de eerste formule de gehele formule 2 in.

je krijgt dan dit:
\(\beta= \frac{U}{\frac{\mu_0 \times N \times I}{L}} \)


dan geldt dat delen door een breuk hetzelfde is als vermenigvuldigen met het omgekeerde. Herschrijf dan wat hierboven staat eens volgens die regel?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Hulp nodig bij een formule omschrijven!

Klopt, dit had ik al gedaan, maar dan krijg je toch:

ß = U x µ0 x ((N x I) / I)

Verder dan dat kom ik niet dus ik doe iets fout maar ik heb geen idee wat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp nodig bij een formule omschrijven!

"delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk"
\(\frac{2}{\frac{3}{4}} = 2 \times \frac{4}{3} \)
en kijk nu nog eens naar wat je met "mijn" formule deed?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Hulp nodig bij een formule omschrijven!

oooh, op die manier! dan krijg ik dus: ß = (L / (µ0 x N x I)) x U

Dit klopt dan bijna, want alleen moet de stroomsterkte nog onder de U staan. Kan je dat zomaar verplaatsen? In ieder geval heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp nodig bij een formule omschrijven!

\(\frac{a \times b \times c \times d}{e \times f} = \frac{c \times d \times b \times a}{f \times e}= \frac{c \times d \times b}{f} \times \frac{a}{e}\)


Voordat je met dimensie-analyses verder gaat beter maar eens eventjes een onderbouwboek breuken erbij pakken en kijken hoe het ook alweer zat. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer