Springen naar inhoud

Practicum PWS Slaap

• Log in om te kunnen reageren

Evitaerq

Evitaerq

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2012 - 18:57

Leden van het Wetenschapsforum,

Een vriend en ik zitten in 6VWO en zijn bezig met ons profielwerkstuk dat over slapen gaat.
Er is één probleem en dat is dat we moeite hebben met het bedenken van een thuis of op school uitvoerbaar practicum, iets wat verplicht is bij biologie.

Daarom keer ik mij naar jullie, in de hoop dat ik hier geholpen kan worden.

Hebben jullie suggesties en/of tips?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 december 2012 - 12:27

Slapen is een heel ruim begrip, hebben jullie al een beetje een idee in welke richting jullie iets willen uitzoeken?

Bijvoorbeeld: dromen, slaapfases, jetlag, slaapbehoefte, slaappatronen, slaapstoornissen, winterslaap, het nut van slapen etc.

Als je weet wat je interesseert, dan is het makkelijker om een passend experiment op te zetten.

Slaapstoornissen kun je dan weer wat minder goed zelf onderzoeken maar als je kijkt naar het nut van slapen, dan kun je bijvoorbeeld gaan onderzoeken hoe (het ontbreken van) slaap invloed heeft op een leerproces of sportprestaties. Wil je het nog ingewikkelder maken, dan kun je altijd nog andere zaken er bij gaan betrekken, zoals de individuele slaapbehoefte i.c.m. bovenstaand experimentje.

Ofwel: ik zou eerst eens goed kijken welke kant binnen het 'slapen' jullie op willen, om daarna je te verdiepen in uitvoerbare experimenten. :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Evitaerq

Evitaerq

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2012 - 14:33

Ons belangrijkste onderwerp is slaaptekort en de gevolgen daarvan.
We gaan het ook kort hebben over aanvullende informatie over de slaapfases, het nut van slapen etc.

We willen dus eigenlijk gaan uitzoeken waarom het lichaam slaap nodig heeft en wat er gebeurt als het lichaam geen slaap krijgt, de fysiologische en psychische processen die daarbij komen kijken.

wesleyc

wesleyc

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2012 - 15:51

Interessant onderwerp, zeker ook iets waarbij je een aantal 'leuke' experimenten kan doen als je zelf bereidt bent om daaraan mee te werken.
Je kan vrij makkelijk de fysiologische en psychische problemen testen door zelf een slaaptekort te veroorzaken bij jezelf en daarna dus een test te maken/doen. Kijk wel uit dat je niet te ver gaat daarmee, slaap is behoorlijk essentieel voor je geestelijke gesteldheid ;)

Enkele ideeen die bij mij opkomen:
- Een kilometer hardlopen, midden op de dag (fit) en 's nachts (slaap). Tijd meten
- Puzzels maken (sudoku bijvoorbeeld) om je cognitieve vaardigheden te testen. Tijd meten
- Een lijstje woorden leren in een beperkt aantal minuten en overhoren. Fouten tellen
Aan de hand van deze uitkomsten kan je wat zeggen over het effect van slaaptekort op het lichaam.

succes met je PWS

Veranderd door wesleyc, 09 december 2012 - 15:51

Evitaerq

Evitaerq

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2012 - 22:21

Heel erg bedankt! We wouden al wat in die richting doen en nu hebben we en wat concreter beeld weten te vormen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2012 - 22:42

Enkele ideeen die bij mij opkomen:
- Een kilometer hardlopen, midden op de dag (fit) en 's nachts (slaap). Tijd meten
- Puzzels maken (sudoku bijvoorbeeld) om je cognitieve vaardigheden te testen. Tijd meten
- Een lijstje woorden leren in een beperkt aantal minuten en overhoren. Fouten tellen
Aan de hand van deze uitkomsten kan je wat zeggen over het effect van slaaptekort op het lichaam.

Wel evident dat iemand met slaapgebrek op alle onderdelen slechter scoort. Denk dat het leuker is om zaken te onderzoeken die niet zo'n grote open deur zijn, bijvoorbeeld:

Presteren mensen die 4 keer 2 uur slapen met tussenpauzes net zo goed als mensen die 8 uur lang ondoorbroken slapen? Je kunt dan de tijdsintervallen en slaapperiodes naar gelieve veranderden (bijvoorbeeld 8 keer 1 uur met een kwartier ertussen en wat dies meer zij).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures