'Onzichtbare’ malaria blijkt een superverspreider van de ziekte

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

'Onzichtbare

Veel malaria-infecties in volwassenen verlopen (vrijwel) zonder symptomen. Onderzoekers menen dat juist deze ‘onzichtbaar' geïnfecteerde volwassenen sterk bijdragen aan de verspreiding van malaria. Malaria is een ziekte waaraan jaarlijks ongeveer een miljoen mensen overlijden. Toch overleven de meeste mensen de infectie met de malariaparasiet. Sterker nog, veel mensen ondervinden niet of nauwelijks symptomen van hun infectie. Ze zijn geïnfecteerd zonder dat ze het zelf weten.


Afbeelding


‘Onzichtbare' infectie

Onderzoekers stellen dat vooral bij volwassenen een verrassend groot deel van de infecties zonder symptomen verloopt. Malariaparasieten maken (volwassen) mensen kennelijk lang niet altijd ziek. Deze ‘onzichtbare' vorm van malaria is tot dusver buiten beeld gebleven, omdat deze vrijwel symptoomloze infecties eigenlijk alleen met zeer gevoelige moleculaire technieken zijn aan te tonen. Met de traditionele diagnostiek (lichtmicroscoop) lukt dat niet.

Waarom is de ontdekking van deze grootschalige ‘onzichtbare' malaria zo belangrijk? Een van de onderzoekers antwoord: 'Als mensen geen symptomen van een malaria-infectie vertonen en het ook nog eens moeilijk is om die infectie aan te tonen, dan is de kans erg groot dat deze malaria-infecties onbehandeld blijven. Persoonlijk hebben deze mensen er geen last van, maar voor de totale malariabestrijding heeft dit zeer verstrekkende gevolgen!'


Superverspreiders

Het onderzoek toont namelijk aan, dat de parasietenconcentraties in het bloed bij deze laaggeïnfecteerde personen hoog genoeg zijn om efficiënt een bijtende mug te infecteren. Op hun beurt kunnen deze geïnfecteerde muggen de malariaparasieten weer overbrengen op andere mensen, die misschien wel ziek worden en zelfs kunnen overlijden aan de opgelopen malaria-infectie. Vooral jonge kinderen en zwangere vrouwen zijn kwetsbaar en lopen een groot risico om door een geïnfecteerde muggenbeet te overlijden.

'Juist in gebieden waar overheden streven naar uitroeiing van malaria, vinden we verrassend veel superverspreiders van de ziekte. Het zijn vooral de mensen die ongemerkt maandenlang geïnfecteerd zijn. Zij fungeren als stabiele infectiebronnen van waaruit voortdurend nieuwe muggen worden besmet. Zonder dat ze het weten vormen ze zo een gezondheidsrisico voor hun dorpsgenoten. Tot dusverre is daar in de malariabestrijding geen rekening mee gehouden, maar bij het opstellen van nieuwe bestrijdingsstrategieën kunnen we deze factor niet meer buiten beschouwing laten.'


Wetenschappelijke publicatie:

Lucy C. Okell, et al.: Factors determining the occurrence of submicroscopic malaria infections and their relevance for control


Bron:

Radboud Universiteit Nijmegen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 12.262

Re: 'Onzichtbare

Zou dat mogelijk ook gevolgen hebben hier?


Ik kan me zo voorstellen dat er best wat vakantiegangers zijn die zo'n symptoomvrije infectie oplopen, en hier dan anderen infecteren die er wel ziek van worden - voor zover hier geschikte muggen zijn natuurlijk.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: 'Onzichtbare

Wikipedia: malariamuggen
Malariamuggen ... Het betreft meerdere soorten, behorend tot het geslacht Anopheles, ... Anopheles-soorten komen ook in Nederland voor maar de malariaparasiet zelf is hier al decennia uitgeroeid.

Van de site van een van de onderzoekers: Teun Bousema
... Sommige kinderen in een dorp krijgen tientallen keren malaria, andere kinderen blijven lange tijd malariavrij. Dit heeft te maken met kleine verschillen tussen huishoudens in klimaat, beschermingsmaatregelen en menselijke genetische factoren. De variatie in de verspreiding van malaria zorgt ervoor dat er zogenaamde hotspots van malariatransmissie ontstaan waar mensen soms meer dan tien keer zoveel risico lopen op malaria als elders in het dorp.

We hebben in Nederland (in noord Europa) niet zo vaak en niet zo veel muggen als in de tropen. We hebben goede hygiëne, gezonde voeding, en maar erg weinig mensen die ooit malaria hebben gehad. Als het al ooit hier is voorgekomen dat een symptoomvrije vakantieganger een ander zou hebben besmet, ik heb daar nog nooit van gehoord, dan lijkt mij de kans van zo'n besmetting bijzonder klein.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 12.262

Re: 'Onzichtbare

Of het met hygiene en voeding veel van doen heeft betwijfel ik - de infectiebron blijven toch muskietenbeten, en daar doen we in nederland eigenlijk heel weinig tegen. Nu zijn er hier wel minder muggen dan in de gemiddelde tropische bestemming, maar dat effent aardig weg tegen het niet gebruiken van enige bescherming. Vrijwel niemand gaat hier onder een klamboe slapen of zich insmeren met DEET voor een avondje in de tuin hangen.


De vraag of er wel eens iemand malaria oploopt die via een vakantieganger binnen komt is an sich wel interessant: Je moet dat iemand hebben die zelf niet in malariagebied is geweest, en om een of andere reden toch de diagnose malaria krijgt.


Of dat laatste snel zal gebeuren betwijfel ik: Iemand die malaria oploopt waarbij het al zo erg is dat hij een arts bezoekt, maakt denk ik behoorlijk grote kans op misdiagnose. Het feit dat zoiemand niet in een malariagebied is geweest is eigenlijk al een uitsluitende factor. Ik zie wel gebeuren dat de diagnose 'een flinke griep' is, en de behandeling gewoon 'uitzieken' met wat paracetamols oid wordt. Als er dan verder geen complicaties optreden gaat zo'n geval compleet ongezien voorbij.
Victory through technology

Reageer