[scheikunde] sterke en zwakke basen/zuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 112

sterke en zwakke basen/zuren

hey,

Hoe kun je aan de (p)k_a en (p)k_b waarden van een reactie zien of dat het een zwak zuur of base is?

Aan de grote kan ik wel zien of het sterk of zwak is maar vanaf wanneer is iets base en wanneer zuur?

Berichten: 1

Re: sterke en zwakke basen/zuren

de pKa is voor een zuur en de pKb is voor een base. zo kun je zien hoe iets basisch of zuur is.

ook geld deze formule: pKa+pKb=14

bijna hetzelfde als een pH.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: sterke en zwakke basen/zuren

Weet je wat die waarden voorstellen? Of beter, waar ze vandaan komen?

Berichten: 112

Re: sterke en zwakke basen/zuren

Maar je kunt voor een reactie toch altijd 1 van beiden opgeven de andere is dan te berekenen. Maar hoe kun je aan deze waarden afleiden of hij basich of zuur is?

@fuzzwood: Ja ik weet wat deze woorden en voorstellen en waar ze vandaan komen. Ik zie alleen niet duidelijk wanneer dat ik H30 of HO in mijn evenwichtstabel moet opnemen :(

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: sterke en zwakke basen/zuren

Wat je als vuistregel kunt onthouden is dat de zuurconstante bij sterke zuren en de baseconstante bij sterke basen een waarde van meer dan 1 heeft.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 112

Re: sterke en zwakke basen/zuren

Het is vooral bij zwakke basen en zuren dat ik het niet goed weet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: sterke en zwakke basen/zuren

kunner schreef: zo 09 dec 2012, 16:17
Het is vooral bij zwakke basen en zuren dat ik het niet goed weet.
Bij zwakke zuren en basen heb je altijd te maken met een evenwichtsreactie, omdat zwakke zuren en basen in water slechts gedeeltelijk in ionen splitsen. De zuur- of baseconstante is bij zwakke zuren en basen altijd kleiner dan 1.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer