Springen naar inhoud

Destillatie proef uitvoeren

• Log in om te kunnen reageren

Ducos

Ducos

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2012 - 16:14

Hallo,

Wij willen van bij een Breezer (5% vol) kijken of dit alcohol percentage klopt. We willen eerst gaan destilleren en daarna laten reageren met kaliumpermanganaat.

Nu allereerst het destilleren. Wij denken dat 100 ml goed is om hiermee te gaan destilleren alleen nu 2 vragen:
-Tot hoeveel destillaat moet je gaan? Alle alcohol, bij 100 ml zal dit dus zo'n 4 ml zijn, moet er wel uit om het daarna te laten reageren.
- Tot hoeveel graden moet je gaan? Bij 78 graden verdampt de alcohol maar niet alle alcohol zal dan verdampen.

We hadden deze proef eerst gedaan en hadden toen gedestilleerd tot 50 ml en daarna nogmaals gedestilleerd en kwamen op 12 ml uit. Dit lijkt me wel wat weinig? Moeten we de proef opnieuw doen of kunnen we met die 12 ml verder?

We maken gebruik van een Vigreux destillatie kolom, eenmaal destilleren zou denk ik genoeg zijn.

Alvast bedankt!

Veranderd door Ducos, 10 december 2012 - 16:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 10 december 2012 - 16:25

De alcohol kun je eruit destilleren, maar er zal zeker water meegaan. Je hebt namelijk te maken met de azeotroop water-ethanol, welke kookt bij 78 graden celsius. Zoek eens op wat azeotroop is en denk dan nog een na over je proef.

Ducos

Ducos

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2012 - 19:31

Ik had inderdaad al opgezocht van de azeotroop, je kan maar maximaal 96% alcohol krijgen en dan 4% water. Ik zie niet zo 1,2,3 wat het te maken heeft met de vragen die ik heb gesteld alleen?

Deze heb ik namelijk nodig om de proef eventueel over te doen of met de 12 ml verder te gaan..

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2012 - 02:20

Bij destillatie met vigreux hang je normaliter een thermometer bovenin de vigreux. Als de damp daar het kookpunt van alcohol voorbij gaat, stop je de destillatie, en alles wat daarvoor overkwam is ~95% ethanol - veronderstelt dat het schotelgetal van je vigreux heel groot is.

Praktisch gezien kun je nooit precies op het goede moment stoppen, en moet je eigenlijk iets te lang door gaan (tot de damptemperatuur richting de 100 gaat). Gevolg is dat je een lager percentage alcohol in je destillaat hebt, maar dat hoeft geen drama te zijn, zolang je maar alles 'vangt'.

Stel dat je je breezers zo weet te destilleren tot 50% alcohol, dan heb je al een oplossing waarmee je gemakkelijker een bepaling kunt doen. Je zou bijv het destillaat kunnen aanvullen met water in een maatkolf tot precies 10 mililiter, en dan bepalen hoeveel alcohol daarin zit (op basis van dichtheid, spectrometrie, titratie, etc) en vervolgens terugrekenen naar wat er uit je breezer kwam.
Victory through technology

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures