Springen naar inhoud

Astronomie - Tijd tussen 2 schijngestalten van de maan

• Log in om te kunnen reageren

LonelyScientist

LonelyScientist

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2012 - 21:27

Beste,

Het probleem gaat als volgt :

Bereken de tijd tussen twee schijngestalten van de maan. (Volle maan)

Nu, Ik heb geleerd dat de maan 27,3 dagen nodig heeft om rond de aarde te cirkelen .
Maar dan heeft de aarde zich ook al verplaatst. Om die hoek te berekenen gebruikte ik dus de formule : (360 °/365 dagen )•27,3 dagen = 26,926 ° . Dan moet de maan zich nog eens verplaatsen voor dat aantal graden. Dus kwam ik tot de formule (27,3 dagen/360°) • 26,926° = 2 ,04 dagen. Dus als ik die twee optel krijg ik 29,3 dagen. Nu , het antwoord is 29,5 dagen. Overdrijf ik mischien met mijn nauwkeurigheid of is er een fout in mijn berekening ?

Alvast bedankt, Lonely Scientist

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2012 - 21:37

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat de aarde in die ongeveer 2 extra dagen óók nog een tikje verder komt.
Als het goed is vind je al met al 29,53 dagen

(oh, enneh, de aarde doet 365,256 dagen over een rondje rond de zon, en de maan 27,32 dagen over een rondje rond de aarde.(BINAS))
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

LonelyScientist

LonelyScientist

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2012 - 22:47

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat de aarde in die ongeveer 2 extra dagen óók nog een tikje verder komt.
Als het goed is vind je al met al 29,53 dagen

(oh, enneh, de aarde doet 365,256 dagen over een rondje rond de zon, en de maan 27,32 dagen over een rondje rond de aarde.(BINAS))

Ha zo , Ja, Dat is best wel logisch dat de aarde nog eventjes verder draait en ja qua nauwkeurigheid zou ik beter ook wat preciezer werken . In elk geval zeer veel dank !!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2012 - 23:14

Ik weet niet voor welk vak je dit aan het doen bent, maar als je al inziet dat het in elk geval niet 27,32 dagen zal zijn omdat de aarde in die tijd ook verder rond de zon draait en de maan dus meer dan een vol rondje moet draaien alvorens het wéér volle maan is op aarde ben je mogelijk al een leuk eindje onderweg, en is een fout van 0,25 dagen vergeeflijk.....

Krijg je het rekenwerk rond om aan 29,53 dagen te komen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: aardrijkskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures