Springen naar inhoud

Profielwerkstuk over SRT

• Log in om te kunnen reageren

NSA

NSA

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2012 - 22:21

Hallo iedereen,

Ik zit in mijn laatste jaar VWO en moet binnenkort een profielwerkstuk inleveren. Ik heb van begin af aan besloten om het vak natuurkunde te kiezen. Na enige tijd van rondspeuren door allerlei onderwerpen, heb ik uiteindelijk de speciale relativiteitstheorie gekozen.

Nu kan iedereen zich nog herinneren dat eind 2011 een bericht verscheen dat neutrino's sneller dan het licht bewogen. In die tijd zag ik hoe Einstein's speciale relativiteitstheorie helemaal werd afgekraakt door de media. Later bleek natuurlijk dat er een fout ontstaan was, waardoor de metingen niet meer klopten.

Dus ik vroeg mij af: stel dat neutrino's (of elk ander deeltje) sneller dan het kunnen bewegen. Welke consequenties zal de speciale relativiteitstheorie dan ondervinden? Waar gaat het mis met deze theorie? Wat zal de theorie dan voorspellen? (als de theorie nog ''bruikbaar'' is).

Uiteraard weet ik dat deeltjes niet sneller dan het licht kunnen bewegen, maar het is daarom ook een ''stel-dat''-situatie. Ik heb gezien dat er aardig wat topics over dit onderwerp zijn, maar het is allemaal nog een beetje vaag.

Ik heb ergens gelezen dat er iets verandert met betrekking tot gelijktijdigheid. Kunnen jullie mij wat meer vertellen; gekeken te hebben naar de bovenstaande vragen? Zijn er ook nog tips wat betreft boeken (graag met berekeningen) over dit onderwerp?

Alvast bedankt.

Veranderd door NSA, 10 december 2012 - 22:31

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2012 - 15:10

Opmerking moderator :

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures