Springen naar inhoud

beweging is relatief

• Log in om te kunnen reageren

sanderol

sanderol

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 10:51

Als er nou 2 waarnemers in een totaal lege ruimte (er is dus geen enkel referentie punt) naar elkaar toe bewegen.
Waarnemer A zal dan beweren dat waarnemer B naar hem toe beweegt en waarnemer B dat waarnemer A naar hem toebeweegt.

Er is geen manier om erachter te komen wie naar wie toe beweegt.

Nu komt mijn vraag, stel de relatieve beweging is dicht bij die van de lichtsnelheid dan moet 1 van de 2 waarnemers inkrimping ondergaan en zijn klok moet ook langzamer tikken ten opzichte van de andere waarnemer.
Aangezien de beweging relatief is zou het net zo goed waarnemer A en waarnemer B kunnen zijn waarbij de klok langzamer tikt!!

Is dit niet een probleem?
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Giel_5

Giel_5

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 11:03

Nee dit is geen probleem. Het klopt inderdaad dat beweging relatief is, en daarmee dus ook de tijd.
Het is dan ook de relativiteits tijdstheorie....

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2005 - 11:13

Er is geen manier om erachter te komen wie naar wie toe beweegt.

Daar is ook geen sprake van. Dit is namelijk relatief, er is er niet één die stilstaat en de ander die beweegt, er is alleen een snelheidsverschil. Absolute stilstand bestaat niet.

Aangezien de beweging relatief is zou het net zo goed waarnemer A en waarnemer B kunnen zijn waarbij de klok langzamer tikt!!

Sterker nog, dat is ook zo, afhankelijk van uit wiens perspectief je het bekijkt.

Voor A loopt de klok van B langzamer, en voor B loopt de klok van A langzamer. En ze hebben allebei gelijk.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

sanderol

sanderol

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 12:29

Voor A loopt de klok van B langzamer, en voor B loopt de klok van A langzamer. En ze hebben allebei gelijk.

Maar wat gebeurd er met het tweeling paradox dan, wie zou er langzamen ouder worden in de loop van de tijd (bekijkend als buitenstaander)??
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2005 - 12:41

Maar wat gebeurd er met het tweeling paradox dan, wie zou er langzamen ouder worden in de loop van de tijd (bekijkend als buitenstaander)??

Bij de tweelingparadox is er niet alleen sprake van snelheidsverschil, maar ook van versnelling (als die ene weer terug op aarde landt tenminste).

Maar bekijkend als buitenstaander, daarvoor geldt natuurlijk hetzelfde: ligt eraan hoe snel die buitenstaander beweegt ten opzichte van A en B. Er is géén algemene, absolute, objectieve positie van buitenstaander.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Farshad

Farshad

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 23:02

Hangt van de werkelijke snelheid van A en B af.
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2005 - 23:30

Wat is de "werkelijke snelheid" van iets? Volgens mij bestaat dat niet.

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2005 - 00:52

bij de tweeling paradox veronderstellen we dat een persoon op aarde blijft en de andere naar een verre ster gaat, de persoon die naar de ster gaat zal minder snel oud worden
je zou kunnen denken dat voor beide geldt dat ze denken dat de andere jonger gaat zijn maar de persoon die naar de ster gaat met grote snelheid, geld de speciale relativiteit niet, omdat hij zich in een versneld(en dus niet inertiaal) stelsel bevind, want om een grote snelheid te halen moet hij zich versnellen, en versnelling is wel absoluut te meten
maar voor de persoon die op aarde blijft bevind zich (bij benadering) wel in een inertiaalstelsel

Studentje

Studentje

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2005 - 02:44

Ik denk ook niet dat die bestaat. Neem nu bijvoorbeeld een auto. Die rijdt 60km per uur. Dan is dat ten overstaan van een punt op de aarde. Dat is dus relatief, en niet werkelijk.
Zo kan je nog even doorgaan over relatief zijn. Als ik 10cm hoog spring, is dat 10cm vanaf het punt waarop ik vertrok. Het staat in relatie met dit punt, dus is het relatief.

Alles is relatief...

Maar ik ga hier wel offtopic denk ik... :roll:
Alles is relatief...

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2005 - 10:15

Ik denk ook niet dat die bestaat. Neem nu bijvoorbeeld een auto. Die rijdt 60km per uur. Dan is dat ten overstaan van een punt op de aarde. Dat is dus relatief, en niet werkelijk.
Zo kan je nog even doorgaan over relatief zijn. Als ik 10cm hoog spring, is dat 10cm vanaf het punt waarop ik vertrok. Het staat in relatie met dit punt, dus is het relatief.

Alles is relatief...

Maar ik ga hier wel offtopic denk ik... :roll:

snelheid is relatief, versnelling niet, omdat bij versnelling schijnkrachten optreden die we kunnen waarnemen, bv middelpuntzoekende kracht

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures