Dwarskracht betonnen ligger-Eurocode

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Dwarskracht betonnen ligger-Eurocode

Van een betonnenligger heb ik een dwarskrachtberkening gemaakt.

In de eurocode heb je de keuze om hoek van de drukdiagonaal zelf te bepalen.

Dit moet tussen de 45 en 21.5 graden zijn. In de tgb was dit 45 graden.

Ik heb gekozen voor 21,5 graden. Waardoor de balk meer dwarskracht kan opnemen.

Maar de maximaal op te nemen dwarskracht wordt hierdoor kleiner ivm stuik.

Wie weet wat de achter liggende gedachten hier van zijn, en waarom dit besloten is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskracht betonnen ligger-Eurocode

Mijn inziens moet je de hoek berekenen. Als deze tussen de limietwaarde valt is er geen probleem. Als deze groter is dan 45° bezwijkt het beton druk diagonaal. Als deze kleiner is dan die 21,5° stel je theta = 21,5°

Opgelet: in sommige NAD's (bijvoorbeeld België en Duitsland) hangen de hoeken af van de betonparameters en eventuele voorspanning.

EDIT: zie bijvoorbeeld dit stroomschema.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Dwarskracht betonnen ligger-Eurocode

Wie weet wat de achter liggende gedachten hier van zijn, en waarom dit besloten is?
Zoals jhnbk al zei dus. Het achterliggende idee is dat je een betonnen balk min of meer met een vakwerk kan vergelijken waarbij de 'concrete struts' dan de compressiedelen zijn van het vakwerk.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskracht betonnen ligger-Eurocode

Mogelijk vind je in de Commentary to Eurocode 2 wat uitleg over de keuzes van de limietwaarde
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 10

Re: Dwarskracht betonnen ligger-Eurocode

Ik ben verder gaan zoeken op het internet, daar kwam ik een artikel tegen van cement.

In het artikel werd beschreven dat je in eerste instantie uit mag gaan van 21,8 graden.

Wanneer de maximale dwarskracht wordt overschreden moet de theta berekend worden.

Jhnbk bednakt voor het document, misschien heb er ik wat aan.

Reageer