Deelbaar door (1 --> 10)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 620

Deelbaar door (1 --> 10)

Hoi allemaal

Ik deed wat dingen met m'n rekenmachine, enneh, ik kwam op een getal dat deelbaar is door alle getallen van 1 tot en met 10: 2520.

Dit is volgens mij het laagste dat deelbaar is door al deze getallen...Is er eentje die lager ligt?

Bedankt!

-S
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Hoe heb je het getal gevonden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Het is het kleinste. Dat bewijzen is niet zo moeilijk. Hint: begin bij 1*2*3*4*5*6*7*8*9*10 en verwijder de overbodige getallen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Als je wat dieper wilt spitten, dan zou je 'ns op het 'kleinste gemeenschappelijk veelvoud', of 'least common multiple' kunnen zoeken...

Berichten: 620

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Safe schreef: di 11 dec 2012, 20:38
Hoe heb je het getal gevonden?
ik heb echt...geeen idee, Safe :-s
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Heb je mijn hint geprobeerd? Dan zou je er eigenlijk bijna meteen moeten zijn.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Drieske schreef: di 11 dec 2012, 22:02
Heb je mijn hint geprobeerd? Dan zou je er eigenlijk bijna meteen moeten zijn.
nee, wat verstaan we onder overbodige getallen?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Wel, bijvoorbeeld, als een getal deelbaar is 8, is het ook deelbaar door 4 en door 2. Dus zijn 4 en 2 overbodig. We hebben nu nog 1*3*5*6*7*8*9*10. Kun je nog dingen weglaten?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Drieske schreef: di 11 dec 2012, 22:09
Wel, bijvoorbeeld, als een getal deelbaar is 8, is het ook deelbaar door 4 en door 2. Dus zijn 4 en 2 overbodig. We hebben nu nog 1*3*5*6*7*8*9*10. Kun je nog dingen weglaten?
3 en 1?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Je kunt nog meer weglaten. Iets dat deelbaar is door 10, ook door ... En iets dat deelbaar is door 9 (=3*3) en door 8(=2*4) ook door...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

ik vrees dat ik het voordehandliggende niet zie :/ zeg het maar..

6 en 5?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Inderdaad. Omdat 10=2*5, is de 5 sowieso ook overbodig. En de 6 ook, want 6=2*3 en zowel de 3 als de 2 kan je al halen uit 8. Nu heb je dus 7*8*9*10. Het laatste wat nu overbodig is, is dat je 10 kan schrijven als 2*5 en 8 als 2*4. Dus zowel 10 als 8 kunnen je een 2 geven, dus mag je er eentje laten vallen.

Het product wordt nu 5*7*8*9. Misschien ging het iets te rap? Ik zou het dan even laten bezinken. De techniek komt neer op kijken naar hoe je de getallen 1 tot en met 10 kan vormen (als producten) en de overbodige factoren er dan uitfilteren.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

nou, bedankt voor de uitleg :)

ik vraag me af hoe ik op dat getal precies gekomen was...heb echt geen idee meer :D
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

Drieske schreef: di 11 dec 2012, 22:23
En de 6 ook, want 6=2*3 en zowel de 3 als de 2 kan je al halen uit 8.


Met name dit stapje is iets te rap: hoe haal je de 3 uit de 8?

Berichten: 620

Re: Deelbaar door (1 --> 10)

eezacque schreef: di 11 dec 2012, 22:55
Met name dit stapje is iets te rap: hoe haal je de 3 uit de 8?


ik denk dat hij bedoelde dat je 3 uit 6 kunt halen en 2 uit 8...verbeter me, Dries, want ik zit er vast naast ;p
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Reageer