monowheel

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 17

monowheel

Na lang puzzelen begonnen met de bouw van een monowheel.

Deze op basis van een 44ich tractor wiel en een 250cc 4 tact scooterblok.

De bedoeling is om door hard te remmen / gas te geven, al rijdend rondjes te draaien binnen het wiel.

De binnen diameter is 110 cm, het motorblok weegt 35 kg ik een 75 kg.

Is het uit te reken hoe snel ik met het wiel moet rijden voordat ik een salto kan maken zonder dat ik op het hoogste punt uit het stoeltje val?

En hoeveel de acceleratie moet zijn op dit ook bij gas geven te kunnen doen.

Ik kan mijzelf wel iets schrap zetten tussen het zitje. de voetsteunen en de handvatten.

Maar lang niet zoveel dat ik stilstaand ondersteboven kan blijven zitten.

Gewoon uitproberen en kijken wanneer ik er uitval is niet helemaal de ideale methode denk ik.

Remco

Berichten: 15

Re: monowheel

De centripetale kracht moet gelijk zijn aan de zwaartekracht.

Fz=Fc

Fz=m*9.81

Fc=m*v²/r

Hieruit kun je de V halen en dan heb je volgens mij alles om de minimale snelheid van de binnenkant te bepalen.

Het remmen is niet ineens gebeurd, ook is er wrijving tussen de binnen- en buitenkant. Je zult dus een stuk harder moeten rijden dan je hierboven kunt berekenen, ook zul je ontzettend hard moeten kunnen remmen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: monowheel

Of je uit je stoeltje valt hangt af van de plaats waar je zwaartepunt zit. De diameter van die band is niet erg groot, dus er is een kans dat het zwaartepunt van je lichaam boven het midden van het wiel zit. (in de ruststand) Dan val je gegarandeerd uit je stoeltje, hoe snel je ook draait.

Berichten: 15

Re: monowheel

Het zwaartepunt beschijft een cirkel wanneer de "salto" gemaakt wordt, de afstand tussen deze cirkel en het middelpunt is dan toch je r ?

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: monowheel

Bedankt voor de reactie

De centripetale kracht moet gelijk zijn aan de zwaartekracht.

Fz=Fc

Fz=m*9.81 Dat betekend M x 9.81 Waar staat M voor ?

Fc=m*v²/r

M x snelheid in kwadraat / Radius

Heb ik dan de snelheid in Meter per seconde of

Het zitje komt ongeveer op 1 cm van de binnenkant velg, En ik zit met de rug krom met de velg mee.

Het exacte zwaartepunt is een beetje lastig te bedenken Maar van de velg is R 55 dus voor het reken uitgaan van R 45 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: monowheel

Het exacte zwaartepunt is een beetje lastig te bedenken Maar van de velg is R 55 dus voor het reken uitgaan van R 45 ?
Je kunt voor r best kijken hoe ver je navel van het midden van de band is. Het zwaartepunt van een menselijk lichaam (rechtopstaand weliswaar) ligt ongeveer daar.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 15

Re: monowheel

remcolent schreef: wo 12 dec 2012, 20:24
Heb ik dan de snelheid in Meter per seconde of

Het zitje komt ongeveer op 1 cm van de binnenkant velg, En ik zit met de rug krom met de velg mee.

Het exacte zwaartepunt is een beetje lastig te bedenken Maar van de velg is R 55 dus voor het reken uitgaan van R 45 ?
Je moet op een gegeven moment aannames doen als je een berekening wilt maken waarvan niet alle variabelen bekend zijn. Als jij denkt dat dat een goede aanname is, dan voer je de berekening uit met die waarde. Vanzelfsprekend komt dit de nauwkeurigheid niet ten goede. Je zou de afstand van je navel tot het midden kunnen meten, evenals de afstand van de motorsamenstelling tot het midden. Met deze twee afstanden plus de gewichten kun je het samengestelde zwaartepunt uitrekenen.

De M is de massa in kg, Fz staat voor de zwaartekracht in newton.
317070 schreef: wo 12 dec 2012, 20:43
Je kunt voor r best kijken hoe ver je navel van het midden van de band is. Het zwaartepunt van een menselijk lichaam (rechtopstaand weliswaar) ligt ongeveer daar.
Het zwaartepunt van een object ligt altijd op dezelfde plek, ongeacht de oriëntatie van het object. Je zou in gedachte het object met een touwtje op kunnen hangen, waarna het niet meer mag gaan draaien als het losgelaten is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: monowheel

Het zwaartepunt van een object ligt altijd op dezelfde plek
Tenzij het een vervormbaar object zoals een mens die zijn knieën op moet trekken is. Daar doelde 317070 natuurlijk op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: monowheel

Het zwaartepunt van een object ligt altijd op dezelfde plek, ongeacht de oriëntatie van het object.
Dit klopt, maar dat geldt alleen voor een star lichaam. Als je zit i.p.v. rechtop staat, verander je je vorm, niet alleen je oriëntatie, en dit kan het zwaartepunt zeker beïnvloeden.

EDIT: Michel dacht net hetzelfde, zie ik nu.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: monowheel

Bedankt voor de uitleg, Ik snap zo ongeveer hoe het werkt.

Maar de berekening uitvoeren lukt mij dus echt niet.

Morgen weer een middag bouwen, hoop dat ik dan zo ver ben dat ik een duidelijke foto kan maken van het geheel.

Plaats dan wel een linkje.

Een andere optie om te blijven zitten is een gordel gebruiken, heb wel gezien dat een ander dat doet.

Doe het zelf liever niet, de gehele constructie gaat toch richting de 200 kg als ik dan onderuit ga met het ding lig ik er vastgesnoerd onder.

Heb het idee dat dat toch wel wat pijnlijk gaat worden.

Heb bij de dingen die ik eerder gebouwd heb eigenlijk nooit iets berekend of getekend, maar dit is toch wel een redelijk link ding.

Re: monowheel

Veiligheid boven alles...

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: monowheel

eezacque , vandaar ook mijn vraag hier.

Meestal heb ik aan mijn boeren verstand genoeg, en gaat het wel goed.

Helaas heb ik niet een hoge opleiding gehad en kan met de formule dan ook niet veel.

Berichten: 39

Re: monowheel

Installeer een veiligheidsriem, als je dan over de kop gaat blijf je altijd hangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: monowheel

remcolent schreef: vr 14 dec 2012, 00:03Morgen weer een middag bouwen, hoop dat ik dan zo ver ben dat ik een duidelijke foto kan maken van het geheel.

Plaats dan wel een linkje.
Doe dat. Maak dan ook eens een meting van hoe ver je navel ongeveer is van het middelpunt van je wiel (of van de rand). Dan kunnen wij schatten hoe snel je moet gaan.

Overigens, neem een veiligheidsriem en hou een schaar klaar als het mis zou gaan. :D Of je er vastgesnoerd onder ligt of niet maakt dan niet zo bijzonder veel uit.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: monowheel

Het heeft even geduurd maar hier is dan de link naar foto's, vandaag net zover met het bouwen gekomen.

De binnendiameter is 110 cm, bandhoogte is een 20 cm.

http://www.mijnalbum.nl/Album=KT63AODG

Reageer