Meten van de succinaat dehydrogenase activiteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Meten van de succinaat dehydrogenase activiteit

Kan er iemand mij helpen met deze vragen omtrent een practicum Biochemie dat we laatst gedaan hebben.
  • Succinaat dehydrogenase is een ‘marker’-enzyme voor mitochondriën. Wat is het belang van marker-enzymen bij biochemische studies? Waarvoor kan je ze gebruiken? Ken je nog andere voorbeelden van marker-enzymen?
  • De SDH-activiteit kan gestopt worden met aceton. Leg uit: wat is het principe en wat is het uiteindelijke resultaat van de acetonbehandeling?
  • Waarom wordt er gehomogeniseerd in een 0,25M sucrose oplossing?
  • Wat is homogenisatie? Welke factoren bepalen de graad van homogenisatie met het gebruikte type van homogenisator.
  • Wat is de betekenis van de weefselblanco bij de bepaling van de enzyme activiteit? Hoe kan het dat sommige weefselblanco’s toch een duidelijke kleurontwikkeling kunnen opleveren.
Bedankt alvast.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Meten van de succinaat dehydrogenase activiteit

Opmerking moderator

Dit onderwerp is verplaatst naar moleculaire biologie en biochemie.

Het lijkt er op dat je enkele practicumvragen letterlijk hebt overgenomen en hier een passend antwoord wilt vinden. We verwachten van gebruikers dat ze hun eigen input ook plaatsen, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat anderen jouw opdrachten geheel zullen uitwerken.

Om het daarnaast overzichtelijk te houden kan het beste per vraag worden gehandeld. Ofwel: hoe ver ben je met je eerste vraag gekomen? Waar zaten de problemen? En waarbij heb je dus hulp nodig?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 2

Re: Meten van de succinaat dehydrogenase activiteit

Oke nieuwe poging: :)

- Succinaat dehydrogenase is een ‘marker’-enzyme voor mitochondriën. Wat is het belang van marker-enzymen bij biochemische studies? Waarvoor kan je ze gebruiken? Ken je nog andere voorbeelden van marker-enzymen

Ik neem aan dat dit enzyme enkel voor komt in Mitochochondriën. Als je dus SDH-activiteit meet heb je de mitochondriën opengebroken denk ik dan. Maar ik ken niet onmiddelijk andere voorbeelden en het verdere nut hiervan.

- De SDH-activiteit kan gestopt worden met aceton. Leg uit: wat is het principe en wat is het uiteindelijke resultaat van de acetonbehandeling?

Aceton denatureerd het enzyme door het te laten ontvouwen? maar ik snap niet goed wat ze bedoelen met het uiteindelijke resultaat

- Waarom wordt er gehomogeniseerd in een 0,25M sucrose oplossing? Welke factoren bepalen de graad van homogenisatie met het gebruikte type van homogenisator?

Misschien omdat je zo een soort van in vivo conditie creeërd? We maakten gebuik van een dounce tissue homogenizer, welk factoren

bedoelen ze dan? De hoeveelheid weefsel? de oplossing?

Reageer