Warmte overdracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Warmte overdracht

Ik ben bezig met een project om het energieverbruik van onze fabriek omlaag te krijgen. Nu hebben wij een naverbrander op het dak staat, die lucht met een temperatuur van 345 graden celcius uitstoot. Ik zou deze warme lucht graag gebruiken om olie op te warmen die gebruikt wordt in de machine die eronder staat. Ik heb echter geen idee hoe ik een redelijke schatting kan maken hoever deze olie opgewarmt zou kunnen worden door deze warme lucht.

De olie is in gewone doen kamertemperatuur en moet uiteindelijk richting de 150 graden celcius gaan.

Daarnaast vraag ik mij af of verwarmen van een stof meer energie gaat kosten als deze stof al op een hogere temperatuur is.Dus kost het evenveel energie om een liter Olie van 11 naar 12 graden te brengen als olie van 130 naar 131 te verwarmen?

Ik weet dat iedere stof een soortelijke warmte heeft dus dat dit gelijk is, maar aan de andere kant lijkt het logisch dat hoe groter je delta T is (tussen warme luchtstroom en koude olie) hoe sneller de olie warmte opneemt.

Ik hoop heel erg dat iemand mij hiermee verder kan helpen.

Groeten Sander

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmte overdracht

Ik heb echter geen idee hoe ik een redelijke schatting kan maken hoever deze olie opgewarmt zou kunnen worden door deze warme lucht.
Om dat te kunnen bepalen moet je weten wat het debiet van zowel de hete lucht als van de olie is.
Dus kost het evenveel energie om een liter Olie van 11 naar 12 graden te brengen als olie van 130 naar 131 te verwarmen?
De soortelijke warmte van olie per kg neemt gewoonlijk toe met de temperatuur.

Over wat voor olie gaat dit?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer