newtonmeter in newton?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

newtonmeter in newton?

Ik werk momenteel aan een meta-analyse waarbij ik het effect van dieet op spierkracht wil aantonen. De uitkomstmaat waar ik in geïnteresseerd ben is de piekkracht die de proefpersonen kunnen leveren bij knie strekking (door het samentrekken van de quadriceps) gemeten door een dynamometer. (in newton dus) Dit gaat dus om isometrische kracht (piekcontractie).

Echter een van mijn studies die deze uitkomstmaat hanteert heeft zijn resultaten niet in newton weergegeven, maar in newtonmeters (een soort piek moment dus). Aangezien de studie net als de anderen een dynamometer heeft gebruikt om de krachtwaarden te meten, is er enige hoop dat ik de resultaten (in newtonmeters) kan terugrekenen naar newton?

Welke waarde dien ik te weten om terug te kunnen rekenen naar newton?

De resultaten die de studie op gaf kwamen gemiddeld neer op zo'n 35 Nm. Dit terwijl ik als uitkomst in studies die de piekkracht weergaven (in N of kg) minstens 140 N als resultaat hadden. Dit betekent dat om van Newtonmeters tot Newton te komen ik het resultaat van 35Nm door een waarde van rond de 20cm moet delen om tot een Newtonwaarde te komen die in de lijn der verwachtingen ligt.

Vanuit welke eigenschap van de test zou ik de correcte lengtewaarde kunnen afleiden om terug te kunnen rekenen naar Newton? Is dit de lengte van de veer op die kracht, of kan dit met beenlengte te maken hebben?

Ik snap dat mijn vraag misschien moeilijk is te begrijpen, maar ik hoop dat hij zo goed overkomt en dat iemand het antwoord weet.

Re: newtonmeter in newton?

Kun je een plaatje tekenen van de opstelling, inclusief proefpersoon, waarin je exact aangeeft wat je gemeten hebt, op welk punt, en met welk meetinstrument?

Berichten: 9

Re: newtonmeter in newton?

Je kunt dit doen met de formule M=F*A

Moment (Nm)= kracht (F) * Arm (A)

Dus als je de lengte van het onderbeen (want dat is denk ik de arm) weet kun je het uitrekenen

Hoop dat dit helpt

Gr Mutly

Berichten: 15

Re: newtonmeter in newton?

Als je geen concrete gegevens hebt over de lengte van de arm, dus de afstand van het punt op het lichaam naar het punt waar gemeten wordt, dan kun je er helemaal niets aan berekenen. Als je dit wel weet, kun je gebruik maken van de formule die Mutly hierboven noemt.

Ik denk dat men gebruik heeft gemaakt van het moment, is om het verschil in lengte van het onderbeen bij verschillende personen buiten spel te zetten.

Reageer