Springen naar inhoud

omkeerbaar proces of niet?

• Log in om te kunnen reageren

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2012 - 21:23

hallo,

als ik het theoretisch thermisch rendement van een verbrandingsmotor ga berekenen, beschouw ik de motor als ideaal. dat wil zeggen geen verliezen. in de formule die ze gebruiken wordt en k waarde gebruikt. deze k waarde is gedefinieerd als isentroopfactor. een isentropisch proces is als ik me niet vergis een omkeerbaar adiabatisch proces. een verbranding in een motor is een adiabatisch proces, toch?

is dit proces een omkeerbaar proces omdat er geen verliezen zijn in een ideale motor en dit proces dus eeuwig door zou kunnen gaan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 december 2012 - 21:53

De compressie en de expansie worden in die formule als omkeerbaar adiabatisch (= isentropisch) beschouwd, niet de verbranding.
Hydrogen economy is a Hype.

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2012 - 21:57

kan ik dit op deze manier uitleggen:

Een ideale motor heeft geen energieverlies, en is daarom een zogenaamd isentropisch proces. Een isentropisch proces is een proces waarbij geen entropieverandering plaatsvindt en het proces adiabatisch plaatsvindt, met andere woorden het proces in omkeerbaar. In dit proces worden de compressie en expansie als omkeerbaar beschouwd. Adiabatisch wil zeggen dat er geen warmte wordt uitgewisseld met de omgeving.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 december 2012 - 22:08

Nogmaals: alleen de compressie en de expansie zijn, althans in het ideale geval, isentropisch.
De verbranding is niet adiabatisch en niet isentropisch. De gehele cyclus dus ook niet.
Hydrogen economy is a Hype.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures