Springen naar inhoud

Wifi op school schadelijk?

• Log in om te kunnen reageren

dokterbj

dokterbj

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2012 - 11:12

Ik heb recentelijk veel artikelen gelezen over dat wifi schadelijk is en kan leiden tot o.a. concentratiestoornissen en moeheid. Sinds een twee jaar hebben wij maar liefst 6 (!!) wifi netwerken op school. Ik merk dat ik en mijn mede leerlingen sindsdien meer klachten hebben over moeheid en hoofdpijn, hoewel dit natuurlijk moeilijk te peilen is en dit ook door andere factoren kan komen. Ik denk dat het beter voor de ontwikkeling van de leerling is dat er laptops en pc's zijn met louter ethernet verbinding.

Ik ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn of een andere mening hierover hebben.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Plaus

Plaus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2012 - 11:17

Het is wel een reden waarom op franse scholen draadloze netwerken niet zijn toegestaan. Meningen zijn hierover erg verdeeld en het is volgens mij nooit echt wetenschappelijk aangetoond.

Ik geloof er zelf niet zo in. Ik denk "concentratiestoornissen" wel te maken hebben met het mobieltjestijdperk, maar meer omdat leerlingen continu worden afgeleid door allerlei sociale netwerken die ze voortdurend in de gaten houden.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2012 - 11:26

Voor elk onderzoek dat aangeeft dat WiFi schadelijk is, kun je er ook 10 vinden waaruit blijkt dat het onschadelijk is. Ik adviseer je dan ook om de artikelen die je hebt gevonden, te beoordelen op betrouwbaarheid. Wie heeft het onderzoek uitgevoerd, in opdracht van wie? Een onderzoek geplubliceerd door een gerenommeerde universiteit heeft meer geloofwaardigheid dan een onderzoek gepubliceerd door een site met een hoog "alu-hoedjes" gehalte.

Hou ook in het achterhoofd dat WiFi electromagnetische straling is, net zoals radio en tv zenders, walkie-talkies etc. Ook worden we vanuit de ruimte gebombardeerd met zulke straling, maar daar heeft blijkbaar nooit iemand last van (wat ik persoonlijk nogal vreemd vind). Er is tot nu toe geen wetenschappelijk bewijs gevonden dat WiFi netwerken schadelijk zouden zijn.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2012 - 12:00

Inderdaad, dat effect is nooit aangetoond.

Maar afgezien daarvan denk ik dat de blootstelling van de leerlingen juist daalt door het aanleggen van wifi, mits die voor hen toegangkelijk is. Als ze allemaal hun smartphones en dergelijke met het school wifi netwerk verbinden ipv via 3g met een zendmast een paar honderd meter verderop, dan levert dat juist een forse daling op, er is tenslotte minder zendvermogen nodig over de kortere afstand.

Een bedraad netwerk gebruiken voor laptops en dergelijke lijkt dan het aller veiligste. Dat is alleen zo als je het goed aanlegt, als men met lange losse kabels moet gaan werken is er een reeel risico dat er iemand over struikelt, en dan heb je meteen 1 bewezen 'slachtoffer' van je netwerk, terwijl die teller bij wireless op 0 blijft staan... en het haalt natuurlijk niets uit voor apparaten die via 3g verbonden blijven (smartphones, en sommige tablets).

Veranderd door Benm, 14 december 2012 - 12:01

Victory through technology

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2012 - 16:27

1) Over elektromagnetische straling op de lange termijn zijn er veel studies gedaan, sommige daarvan toonden een verband aan met kanker, anderen niet. Dit is experimenteel. Volgens het enige bekende biologische effect om de eventuele schade theoretisch te verklaren, heeft de straling hetzelfde effect als het dragen van een muts. Over het algemeen beschouwt men (WHO) elektromagnetische straling op hetzelfde niveau als het eten van bananen qua kankerverwekkendheid.

2) Over kortetermijneffecten (zoals concentratie) vind ik geen enkele wetenschappelijke publicatie.

3) Er zijn veel omgevingsfactoren waarvan wél een effect is aangetoond op de concentratie en gezondheid van leerlingen op scholen: bijvoorbeeld slechte verlichting en slechte luchtkwaliteit. Ze zijn misschien niet zo spectaculair als de theoriëen van de aluminium-hoedjes-mensen, maar tenminste wel echt, duidelijk en bovendien snel oplosbaar. Degelijke verluchting en verlichting in de klassen zou al veel helpen voor de concentratie van leerlingen. Hier is wel onderzoek naar gedaan en is het effect aangetoond.
http://scholar.googl..._sdt=0&as_vis=1 Zeker in oudere schoolgebouwen kun je de concentratie verhogen door voor betere ventilatie te zorgen.
Misschien een ideetje, ik zeg maar. Het is al jaren bekend en zo...

Ik denk dat het beter voor de ontwikkeling van de leerling is dat er laptops en pc's zijn met louter ethernet verbinding. Ik ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn of een andere mening hierover hebben.

De experts zeggen dat het niet schadelijk is. http://www.who.int/m...heets/fs304/en/
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2012 - 02:11

Over korte termijn effecten zal inderdaad niet zoveel te vinden zijn, omdat die experimenten eenvoudig zijn en vervolgens geen resultaat opleveren.

Het is niet zo moeilijk iemand op een stoel achter een pc (zonder wifi) te zetten en dan een taakje te laten uitvoeren, en dan experiment herhalen met een wifi router onder zn stoel die op maximaal vermogen aan het werk is. Zolang de proefpersoon die router niet kan zien zul je ook geen effect vinden op welke taak dan ook.

Eigenlijk is het enige acuut aantoonbare effect thermisch. Bij vermogens die bij wifi gebruikt worden zijn deze niet op te merken, maar als je het vermogen een eindje opschroeft dan zijn die er uiteraard wel. Je komt dan echter wel aan gemiddelde veldsterktes vergelijkbaar met die IN een magnetronoven op warmhoudstand.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2012 - 10:13

Ik volg dit allemaal niet echt, maar ik heb wel opgevangen dat er wel degelijk aanwijzingen zijn voor mogelijke gevolgen. Volgens deze link kan EM straling bv de witte bloedcellen aantasten. Als je even googlet dan kan je ook studies vinden die effecten op neuronen beschrijven. Zo zou EM straling de communicatie tussen neuronen kunnen storen.

Misschien dat het geen slecht idee is om toch wat voorzichtiger te zijn met het aanleggen van wifi netwerken op plaatsen voor (kleine) kinderen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2012 - 10:25

Volgens deze link kan EM straling bv de witte bloedcellen aantasten.

Dit soort onderzoeken horen niet thuis op het WSF maar op Niburu. Heb je het zelf wel gelezen? Een onderzoeksgroep van n=5? ](*,) Geen significantie? Geen opmerking in de discussie hierover?

En niet de minste: geschreven door H.W. Fisher, gepubliceerd door Fisher clinic, die natuurlijk zijn boek moet verkopen. Dit ogenschijnlijke belangenconflict had zeker gemeld moeten worden.

Graag zie ik goede wetenschappelijk studies, en niet het kladwerk van iemand met een uit de hand gelopen hobby.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2012 - 13:14

Oké om eerlijk te zijn heb ik inderdaad eerste beste link genomen. Ik ga geen nieuwe poging ondernemen want het is absoluut niet mijn vakgebied, maar ik wou dus gewoon een mogelijk effect op witte bloedcellen aanduiden.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2012 - 02:31

Als het je vakgebied niet is, is het wellicht verstandig om de opinie van bijvoorbeeld de WHO te volgen.

Een beetje googelen zal nogal conflicterende resultaten opleveren. Er is een aardig aantal mensen overtuigd van de schadelijkheid van radiogolven bij de nivo's waarop we die in het normale leven gebruiken, maar dat is niet gebaseerd op bewijs - zie het wellicht als een soortgelijke relatie als die tussen geaccepteerde medische praktijk en homeopahtie of iets dergelijks.

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2012 - 13:02

Een studie liet zien dat hersencellen actiever worden tijdens blootstelling aan EM straling van dezelfde intensiteit als een smartphone.

Als je een mechanisme zoekt waardoor EM concentratie afzwakt dan is dat een goede kandidaat. Iets wat de werking van hersencellen beinvloed, beinvloed cognitie.

"zie het wellicht als een soortgelijke relatie als die tussen geaccepteerde medische praktijk en homeopahtie of iets dergelijks."

"
Die vergelijking vind ik niet rechtvaardigd.

Veranderd door scorchingthevortex, 20 december 2012 - 13:03

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2012 - 18:19

Dat zou kunnen, al is er alleen gekeken naar metabolisme, niet naar functie, dus of het enig effect heeft op cognitie heeft is op basis daarvan niet te voorspellen.

Het lastige aan dit onderzoek, met zo'n telefoon tegen je hoofd, is dat (bij slechte dekking) het vermogen dusdanig oploopt dat het thermische effecten gaat krijgen. Die zijn niet erger dan bijv die van een straalkacheltje dat je maar net kunt voelen, maar wel meetbaar. Het zou kunnen dat die hersencellen meer metabolisme vertonen omdat ze ietsje worden opgewarmd door de gsm.

Bij wifi heb je echter een heel andere situatie: de veldsterktes zijn daar extreem veel lager, tenzij je de antenne van de router achter je oor zou monteren. Die afname is met een derde macht van de afstand, dus het verschil tussen 10 cm van je hersenen en 1 meter is een factor 1000. Op dat punt is er geen noemenswaardige opwarming meer.

Veldsterktes zijn belangrijk in dit soort onderzoek: dat microgolven schadelijk zijn door thermische effecten is evident: Als je je hoofd in de magnetronoven steekt en die inschakelt, overleef je dat niet lang, je hersenen worden vrij letterlijk gekookt. De frequentie waarop een magnetronoven werkt is overigens nagenoeg gelijk aan die van een wifi netwerk, dus die situatie is verder vergelijkbaar. De veldsterkte in een magnetronoven is in de orde van 1000x groter dan die in je hoofd ontstaat als gevolg van een gsm op maximaal zendvermogen.

Bij thermische effecten heb je meestal een situatie waarbij je pas na een zekere drempel gevaar gaat ondervinden. Zo kun je veilig je hand voor de koplamp van een auto houden, maar als het vermogen daarvan een factor 1000 groter was, kon je er gemakkelijk een kippetje voor grillen.

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2012 - 19:15

Dat zou kunnen, al is er alleen gekeken naar metabolisme, niet naar functie, dus of het enig effect heeft op cognitie heeft is op basis daarvan niet te voorspellen.

Daar ben ik het niet mee eens. Cognitie werkt door middel van neuronen, dus hoe kan het wijzigen van hun metabolisme geen weerslag hebben op cognitie?

In het genoemde onderzoek werden thermische effecten niet direct onderzocht, ze verwijzen wel naar een ander onderzoek welke beweert dat opwarming door een mobiele telefoon minimaal is.

Het liefst had ik wel gezien dat ze dit zelf hadden onderzocht, nu heb je idd weer een onderzoek met een gat erin.

Veranderd door scorchingthevortex, 24 december 2012 - 19:19

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 december 2012 - 22:06

In het genoemde onderzoek werden thermische effecten niet direct onderzocht, ze verwijzen wel naar een ander onderzoek welke beweert dat opwarming door een mobiele telefoon minimaal is.

Dat is toch afdoende? Of wilde je de hele wetenschappelijke manier van werken overhoop gooien?

Het liefst had ik wel gezien dat ze dit zelf hadden onderzocht, nu heb je idd weer een onderzoek met een gat erin.

Dubbel werk, zonde van het belastinggeld.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2012 - 22:19

Dat is toch afdoende? Of wilde je de hele wetenschappelijke manier van werken overhoop gooien?

Dat was geen kritiek.

Dubbel werk, zonde van het belastinggeld.

Als het gaat om iets wat zo sterk in twijfel wordt getrokken als de mogelijke risico's van mobiele telefoons dan kan het geen kwaad om alle facetten meermaals te verifiëren.

Dat gebeurt wel vaker, in de wetenschap, toch?

Veranderd door scorchingthevortex, 24 december 2012 - 22:21

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures