Springen naar inhoud

IJzerchloride pH verhogen

• Log in om te kunnen reageren

jvdl

jvdl

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2012 - 11:34

Hallo scheikundige,
ik gebruik voor een theoretisch coagulatie proces een FeCl oplossing
Echter de pH van deze oplossing is 2.4. Ik wil deze graag neutraliseren/alkaliseren naar minstens een pH van 5.5.
Dit heb ik geprobeerd met NaOH (0.1 en 1 M) en CaOH2 (100% poedervorm).
Echter de pH verhoogd amper maar wat nog erger is is dat ik een vlokvorming in de oplossing krijg (en de kalk wilt niet oplossen). Waarschijnlijk door de coprecipitatie van metaalhydroxides.
Echter toch lees ik in veel artikelen dat de pH toch echt aangepast moet worden en dit ook vollop gedaan wordt.

Nu is mijn vraag: Hoe verhoog ik de pH van een ijzerchloride-oplossing middels het toevoegen van NaOH of gebluste kalk zonder dat er sprake is van vlokvorming? Het kan niet aan een verzadigde FeCl oplossing liggen want die heb ik inmiddels al tot 10x doorverdund.

Groeten Janneke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2012 - 14:27

Er zijn twee ijzerchloriden: Fe(III) en Fe(II). Geen van beide heeft de formule FeCl, wel FeCl3 en FeCl2. Welk van de twee gebruik je?

Fe3+-ionen zijn inderdaad behoorlijk zuur, en ijzerhydroxide lost niet lekker op. Waar heb je gevonden dat de pH moet worden verhoogd? Weet je zeker dat men het niet heeft over het verhogen van de zuurgraad, oftewel het verlagen van de pH? Wat ga je precies doen? Voor een "theoretisch" proces heb je toch geen echte stoffen nodig?

jvdl

jvdl

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2012 - 14:31

Sorry voor de onvolledigheid het is FeCl3
In wetenschappelijke artikelen kom ik duidelijk tegen alkaliniseren/bufferen/neutraler maken, vaak met NaOH of CaOH2.
Echter HOE zij dat doen staat niet vermeld in de materiaal en methode.

Dank voor uw reactie

Theoretisch als in lab werk (ik ben een toegepaste ecoloog vandaar..)
Ik ga een FeCl3 oplossing met een [250 umol/l], 10ml, toevoegen aan supernatant uit slib (500ml) om het P gehalte te verlagen.

Veranderd door jvdl, 17 december 2012 - 14:32

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2012 - 14:38

Het oplosbaarheidsproduct van Fe(OH)3 is volgens een tabelletje dat ik snel heb opgezocht 2.79×10-39. Dat wil zeggen dat bij een "zinvolle" Fe3+ concentratie de OH- concentratie niet boven 10-12 mag komen, ofwel de pH moet beneden 2 blijven.

Heel vreemd dus!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures