Wimshurst

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Wimshurst

Hallo iedereen,

Ik zou graag de elektriseermachine van Wimshurst begrijpen, maar ik vind niet echt een zeer goede uitleg. Is het dan goed als ik zeg dat je Wimshurst kan vergelijk met een condensator? Die machine heeft leidse flessen, maar daar weet ik ook niet van of ik dat echt goed begrijp. Ik zou zeggen dat het systeem als volgt werkt:

Je hebt 2 grote geleiders die tegenoven elkaar staan en die gescheiden zijn door een niet geleidend medium. De ene schijf is verbonden met bv de negatieve pool en de andere met de positieve pool. Als je daar aan begint te draaien, dan gaan er elektronen van de ene geleider naar de andere. Komen die dan uit een van die leidse flessen en gaan die dan naar de andere leidse fles?

Groeten,

Kwintendr
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 39

Re: Wimshurst

De Whimshurst machine werkt op het principe van twee tegengesteld geladen condensatorplaten die uiteen getrokken worden.

Deze platen trekken elkaar aan, wordt nu de afstand tussen de platen vergroot dan moet deze aantrekkende kracht overwonnen worden en dus wordt er energie aan het systeem toegevoerd.

Hierbij wordt de capaciteit (C) van de condensator verkleind, bij gelijkblijvende lading (Q)stijgt dan de spanning (E).

Dit volgt uit de vergelijking E = Q/C

De machine bestaat uit twee tegengesteld roterende schijven waarop condensator plaatjes geplakt zijn.

Borstels leiden de opgewekte spanning af naar de Leidse flessen die condensators van grotere capaciteit zijn.

Een instelbare vonkbrug ontlaad de condensator als de spanning te groot wordt.

Wil de machine werken dan moet er een beginlading op de plaatjes aanwezig zijn.

Als huiskamerproefje kun je het volgende proberen:

Wrijf met je rug langs het rugkussen van de bank, zeg tegen de buurvrouw die net op koffievisite is dat je "stroom" kunt maken, als ze je niet gelooft sta dan snel op en raak het puntje van haar neus aan.

De gevolgen zijn spectaculair, je moet wel goed isolerende schoenzolen hebben en het moet droog winterweer zijn.

Reageer