Stelsel (met matrices & param.)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Stelsel (met matrices & param.)

Hoi allemaal!

Het stelsel S is gegeven:

2a - 4b + 3c - 2d = 4

3a - 6b - 2c + d = 3

(hoe voeg je trouwens een stelsel in in TeX?)

Als je dat stelsel laat uitwerken m.b.v. een matrix (door je GRT), bekom je het stelsel S*:

a - 2b - (1/13)d = 17/13

c - (8/13)d = 6/13

Mijn eerste gedacht is d vervangen door een parameter 13r (zodat de breuk weggewerkt wordt)

c = 6/13 + 8r // a - 2b - r = 17/13

Nu mijn vraag is: moet je b ook vervangen door een parameter (1/2)p bijvoorbeeld?)?

dan zou je dus krijgen

a = 17/13 + p + r

b = (1/2)p

c = 6/13 + 8r

d = 13r

Opl. S* = {(17/13 + p + r; (1/2)p; 6/13 + 8r; 13r); r, p element v. R}

Klopt dit?

Bedankt!

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Stelsel (met matrices & param.)

Heb je oplossen van stelsels al geleerd?

Berichten: 620

Re: Stelsel (met matrices & param.)

ik denk het wel, maar dat zit dan wel heeeel ver...wat zou ik moeten doen?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Stelsel (met matrices & param.)

Waar komt je probleem (opgave?) vandaan?

Bv: Wanneer is een (lineair) stelsel van twee verg oplosbaar?

Heb je andere stelsels al moeten oplossen?

Is er verband tussen aantal var, aantal verg en oplosbaarheid van een stelsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelsel (met matrices & param.)

Stekelbaarske schreef: za 15 dec 2012, 12:13
Nu mijn vraag is: moet je b ook vervangen door een parameter (1/2)p bijvoorbeeld?)?
Je moet niet b vervangen, maar je mag het wel ja. Je kunt kiezen tussen a of b :) . Je oplossingswijze klopt volledig.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Stelsel (met matrices & param.)

Drieske schreef: za 15 dec 2012, 13:41
Je moet niet b vervangen, maar je mag het wel ja. Je kunt kiezen tussen a of b :) . Je oplossingswijze klopt volledig.
dus de oplossingenverzameling S* klopt?
Safe schreef:
Waar komt je probleem (opgave?) vandaan?
Het komt van een toets: Stelsels eerstegraadsvergelijkingen

voor 5EW/5WW6/5WW8
Safe schreef:
Bv: Wanneer is een (lineair) stelsel van twee verg oplosbaar?
als 1 van de onbekenden gegeven is, zodat men die kan invullen in de vergelijkingen om zo tot de andere onbekenden te komen?
Safe schreef:
Heb je andere stelsels al moeten oplossen?
ik denk het wel...kan er enkel nu niet direct eentje geven..

degene die ik al opgelost heb waren dan wel van de vorm

ax+by+cz = p

dy+ez = q

fz = r
Safe schreef:
Is er verband tussen aantal var, aantal verg en oplosbaarheid van een stelsel?
ik heb geen idee :?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelsel (met matrices & param.)

Stekelbaarske schreef: za 15 dec 2012, 14:31
dus de oplossingenverzameling S* klopt?
Ik heb niet alles nageteld, maar je methode klopt volledig. Ervan uitgaande dat je GRM je het juiste stelsel gaf, klopt je oplossing ja ;) . Ik heb het ook even getest op een paar waardes voor p en r en het lijkt te kloppen.

En ivm een verband tussen aantal vergelijkingen, aantal oplossingen etc. Bekijk jouw stelsel eens: je had 2 vergelijkingen en 4 onbekenden. Je hebt hoeveel parameters kunnen kiezen? Kun je dat wat veralgemenen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Stelsel (met matrices & param.)

Drieske schreef: za 15 dec 2012, 14:42
Ik heb niet alles nageteld, maar je methode klopt volledig. Ervan uitgaande dat je GRM je het juiste stelsel gaf, klopt je oplossing ja ;) . Ik heb het ook even getest op een paar waardes voor p en r en het lijkt te kloppen.

En ivm een verband tussen aantal vergelijkingen, aantal oplossingen etc. Bekijk jouw stelsel eens: je had 2 vergelijkingen en 4 onbekenden. Je hebt hoeveel parameters kunnen kiezen? Kun je dat wat veralgemenen?
In een stelsel met n vergelijkingen en n+p onbekenden zullen p onbekenden, afhankelijk van hun coëfficiënt, vervangen moeten worden door een parameter om een (duidelijke, niet al te ingewikkelde) oplossingenverzameling te bekomen?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelsel (met matrices & param.)

Dat is helemaal correct :) . Op wat uitzonderingen etcetera na. Zo moet je er rekening mee houden dat dit alleen maar waar is als je stelsel niet strijdig (geen oplossingen) is. Wanneer zou dat kunnen gebeuren?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Stelsel (met matrices & param.)

als je je matrix opstelt, dat je dan vb bij onbekenden a, b en c, dat dan in die matrix 0 0 0 1 staat, of als in je stelsel iets staat in de vorm:

a + b = d

a + b = e

en d en e niet gelijk zijn; nog gevallen?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelsel (met matrices & param.)

In hoeverre ben je bekend met matrices?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Stelsel (met matrices & param.)

ik denk alles behalve een heel stuk over determinanten (eigenschappen, regel van Cramer, stelsels m.b.v. determinanten, meetkundige toepassingen, eigenwaarden en eigenvectoren)...

Ook hebben wij ons niet echt verdiept in de spilmethode...We mogen ons rekenmachine dit laten doen..
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelsel (met matrices & param.)

Dat is genoeg volgens mij om dit alvast eens te kunnen doornemen :) . Volgens mij worden daar je vragen ivm aantal oplossingen etc allen beantwoord. Gaat het te rap, begrijp je iets niet of wil je meer weten, laat je het maar horen.

PS: mocht je Engels goed zijn, kan ik je ook de Engelse Wiki aanbevelen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Stelsel (met matrices & param.)

bedankt :) ik zal maandag weer met goede moed aan het 2e deel van het examen wiskunde beginnen :P

(gelukkig ook het laatste)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Reageer