de gevolgen van antibiotica

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

de gevolgen van antibiotica

Ik weet dat door het gebruik van bepaalde antibiotica de darmflora en andere gunstige endosymbionten ook (deels) afsterven. Hoe zit dit voor de mitochondria, die ook een prokaryote oorsprong hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: de gevolgen van antibiotica

Hier heb je het over de remming van de eiwitsynthese. Doordat prokaryoten allemaal 70S ribosomen hebben, zal alleen dit aangevallen worden en niet de 80S ribosomen van de mens. Er is echter 1 groot nadeel. De mitochondria hebben ok 70S ribosomen. Hierdoor zijn deze antibiotica niet wenselijk om te gebruiken. In sommige gevallen wegen de voordelen echter op tegen de nadelen. Voorbeelden van deze antibiotica zijn: streptomycine, chlooramfenicol en tetracycline.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 84

Re: de gevolgen van antibiotica

Hier heb je het over de remming van de eiwitsynthese. Doordat prokaryoten allemaal 70S ribosomen hebben, zal alleen dit aangevallen worden en niet de 80S ribosomen van de mens. Er is echter 1 groot nadeel. De mitochondria hebben ok 70S ribosomen. Hierdoor zijn deze antibiotica niet wenselijk om te gebruiken. In sommige gevallen wegen de voordelen echter op tegen de nadelen. Voorbeelden van deze antibiotica zijn: streptomycine, chlooramfenicol en tetracycline.
Ik kan hier volledig verkeerd zijn hoor, maar ik dacht dat het mitochondriale ribosoom 55S was...

antibiotica werken in het algemeen in op kenmerken die specifiek zijn voor bacteriën. Bv. Peptidoglycaanvorming voor gram positieve bacteriën. Of verschillen in de eiwitsynthese. (zoals terecht aangehaald: 80S ribosoom bij mensen, 70S bij bacteriën).

Er moet opgemerkt worden dat een mitochondrion inderdaad een prokaryote oorsprong heeft, maar dat de afhankelijkheid van de humane gastheercel zo groot is geworden dat de mitochondria op zich niet zo veel meer zelf produceren. Ze zijn voor het grootste stuk afhankelijk van eiwitten die door mammalia-machinerie gemaakt zijn en waar antibiotica dus geen effect op hebben.

Reageer