Trombusvorming temperatuurafhankelijk?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Trombusvorming temperatuurafhankelijk?

De aandoening trombose kan meerdere oorzaken hebben, maar veelal ontwikkelt deze aandoening zich als gevolg van:

- Problemen met stollingsfactoren in het bloed. (met name factor V)

- Boezemfibrillaties

- Bedlegerigheid / zeer weinig beweging

- Atherosclerose

Het laatste punt wekt mijn interesse, want in een normale situatie is de kans op trombusvorming in de arteriën vrij klein door de hoge stroomsnelheid van het bloed. Als er echter obstakels in de vaatwand aanwezig zijn (zoals de plaque bij atherosclerose) vergroot die kans echter.

Waar ik benieuwd naar ben is of 'permanente' vasoconstrictie door bijvoorbeeld kou een (groot) effect heeft op vorming van een arteriële trombus. Immers, als de diameter van de vaatwand drastisch verkleind door vasoconstrictie dan gaat weliswaar de systemische bloeddruk omhoog, maar de kans dat er deeltjes aan de al ontstane plaque blijven hangen of tegen het endotheel van de vaatwand aanbotsen en beginnende plaque zullen vormen, lijkt me door de afgenomen diameter vergroot.

Ik heb al gezocht op Pubmed e.d., maar daar komt met name naar voren dat bijvoorbeeld een been, waarin zich een trombus bevindt, warm aanvoelt. En dat via meetmethodes de temperatuur van (een onderdeel) van het lichaam kan worden bepaald en of dat een indicatie is voor een aanwezige trombus. Eigenlijk dus meer het omgekeerde...want ik ben juist benieuwd of temperatuur(sveranderingen) effect hebben op trombusvorming en nog niet zozeer in het diagnostisch verhaal, dat er vanuit gaat dat een onderdeel van het lichaam met een trombus warmer wordt.

Om alvast enigzins tegen m'n eigen vraag in te gaan; het is ook bekend dat bij atherosclerose de compliantie van de vaatwand toeneemt, en de elasticiteit dus afneemt. Met name de tunica media wordt aangetast, waar zich veel spiercellen in bevinden...vraag is dus of de vaatwand nog wel goed kan dilateren of contraheren...en mogelijk invloed kan hebben op het ontstaan van trombose.

Al met al ben ik dus benieuwd naar een mogelijk verband tussen omgevingstemperatuur en trombusvorming...en of iemand dit wellicht kan bevestigen of ontkrachten. :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Trombusvorming temperatuurafhankelijk?

Met betrekking tot temperatuur en het risico op beroertes, zijn er meerdere onderzoeken gedaan in het verleden met ongeveer dezelfde resultaten: de incidentie van beroertes (zowel bloeding als onbloedig) is groter in de winter en lente.

Dit artikel zegt het volgende:

Sustained higher level of blood pressure during the colder weather might be associated with increased risk of stroke occurrence.

Bloeddruk is je product van cardiac output en vaatweerstand, waardoor je bij vasocontrictie een hogere bloeddruk krijgt. Het is dan lastig hoe je het eventuele extra effect bepaalt van de groei van de trombi. Onderzoeken hierna zullen ook denk ik niet verricht zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Trombusvorming temperatuurafhankelijk?

Ik weet wel dat het klassieke klinische verhaal van een hartinfarct 's ochtends gebeurd, mede omdat het dan koud is. Verder geen idee of hier wetenschappelijke evidentie tegenover staat.

Reageer