[natuurkunde] Theorievraag ECB - snelheid punt op wiel fiets boven en onder

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Theorievraag ECB - snelheid punt op wiel fiets boven en onder

Gegroet waarde wetenschappers,

Ik kamp met volgende vraag:

Een fietser rijdt met een snelheid met grootte v.

Wat is de grootte van de snelheid waarmee een punt op de omtrek van één van de

wielen beweegt op het tijdstip waarop het net de grond raakt en op het tijdstip waarop

zich precies bovenaan het wiel bevindt?

Dit zijn de oplossingen:

0 m/s; 2v

Volgende formules heb ik ter beschikking:

w=(delta hoek/delta tijd)

w=2pi/T

f=1/T

w=2pi.f

v=r.w

v=(2pi.r)/T=2pi.r.f

a=r.w²

a=v²/r

Nu denk ik persoonlijk dat ik deze formules niet nodig heb, omdat er moet worden rekening gehouden met enkele andere factoren, zoals wrijving, waardoor de fiets vooruit gaat, en de zwaartekracht. (Mocht het wiel plat liggen zou v overal gelijk zijn, niet?). Ik ben de zaak dan maar eens vectorieel gaan bekijken

Afbeelding

We weten dat de middelpuntszoekende versnelling altijd naar het middelpunt van de fiets gericht is. Dat moet worden opgeheven dus ik veronderstel dat Fz (zwaartekracht) even groot zal zijn. De versnelling die gelijk ligt met de raaklijn van het punt (rode pijl) moet worden opgeheven, in dit geval veronderstel ik maar dat Fw of wrijving dan maar even groot moet zijn als de rode pijl. Dan zijn alle krachten opgeheven en is v vanonder gelijk aan nul. Vanboven is er geen wrijving, dus zal v niet gelijk zijn aan nul. Ook heeft de middelpuntszoekende kracht dezelffde richting als de zwaartekracht, wat dan wel een verschil moet maken. Het gemiddelde van die twee snelheden zou dan v zijn.

Op het eerste zicht leek dit mij te kloppen, maar ik denk dat ik toch ergens een redeneringsfout gemaakt heb of dat mijn perspectief verkeerd is, daar de krachten wrijving en zwaartekracht helemaal niet aan bod komen in dit hoofdstuk.

Met vriendelijke groeten,

Eddy Wally

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Theorievraag ECB - snelheid punt op wiel fiets boven en onder

Aangezien het een schoolvraag is zal ik je niet direct uit de droom helpen, maar ik wil wel zeggen dat je ongelooflijk ingewikkeld bezig bent.

Het is een heel eenvoudig probleem, en ik had de antwoorden al voordat ik je zin 'Dit zijn de oplossingen' had gelezen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Theorievraag ECB - snelheid punt op wiel fiets boven en onder

veel te ingewikkeld.

teken een wegoppervlak, je wiel, en trek een verticale lijn door de twee punten die je moet beschouwen. Die lijn gaat ook door de as.

het punt op de as heeft de horizontale snelheid "v" t.o.v. de weg. Teken die vector erin.

en beschouwen maar......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Theorievraag ECB - snelheid punt op wiel fiets boven en onder

En nou nog de redenering/berekening.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Theorievraag ECB - snelheid punt op wiel fiets boven en onder

Dit is de redenering. Paars stelt verplaatsingsvector van fiets voor. Ik zocht het inderdaad veel te ver. Achteraf lijkt het een zeer simpele oefening. Bedankt!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Theorievraag ECB - snelheid punt op wiel fiets boven en onder

Ja, zo kan het ook.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer