Harmonische oscillator in de kwantummechanica

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Harmonische oscillator in de kwantummechanica

Ik heb een vraagje over de energie van de superpositie van 2 "stationary state" oplossingen (of eigenfuncties) van een deeltje in een kwadratische potentiaalput (harmonische oscillator). Als men zo'n type probleem oplost doormiddel van de tijdonafhankelijke Schrödinger vergelijking bekomt men een n tijdsafhankelijke oplossingen ψn (reeds genormeerd: |ψn|² = 1) met corresponderende energieniveaus En. Zo zal een deeltje met vergelijking ψ1 een energie E1bezitten enz...

Nu zal elke lineaire combinatie (met correcte normering) van oplossingen ψn weer een oplossing zijn van het probleem aangezien dit een eigenschap is van de Schrödinger vergelijking.

ik had nu graag geweten wat de energie is van zo'n deeltje bekomen uit een lineaire combinatie van oplossingen.

Heeft het deeltje met vergelijking a*ψm + b*ψkeen energie van a*Em + b*Ekof eerder

(a*Em + b*E)/(a+b)? of nog iets anders? Of mag men niet zomaar één enkel deeltje associëren met een superpositie van oplossingen?

Alvast bedankt,

knockstaart

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Harmonische oscillator in de kwantummechanica

knockstaart schreef: zo 16 dec 2012, 18:10
Als men zo'n type probleem oplost doormiddel van de tijdonafhankelijke Schrödinger vergelijking bekomt men een n tijdsafhankelijke oplossingen ψn
Je bedoelt toch tijdsonafhankelijke oplossingen?

En je hebt, voor het Harmonisch geval, in principe oneindig veel oplossingen.

Puur formeel is er niets mis met een lineaire combinatie
\(\phi = a \psi_a + b \psi_b\)
te maken. Je moet a en b wel zodanig kiezen dat
\(\int |\phi|^2 = 1\)
(die integraal was je vergeten in jouw post)

Je kan gebruikmaken van de orthonormaliteit van de functies
\(\psi\)
:
\(\int |\psi_a|^2 = 1\)
en
\(\int \psi_a^* \psi_b^{} = 0\)
De energie is dan de overlapintegraal:
\(\int \phi^* \hat{H} \phi\)
Deze kan je zelf uitwerken als je de formule voor
\(\phi\)
invult en weet dat de functies
\(\psi\)
eigenfuncties zijn van de hamiltoniaan (met eigenwaarden
\(E_a\)
en
\(E_b\)
) en opnieuw ook hun orthonormaliteit.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 5

Re: Harmonische oscillator in de kwantummechanica

Bedankt voor je reactie.

Ik bedoelde weldegelijk de tijdsafhankelijke Ψn(het product van de tijdsonafhankelijke functie ψn en exp(-i*En*t/h) ). De integraal was ik inderdaad vergeten. Bedankt voor de tip omtrent de overlapintegraal en de orthonormaliteit van ψn. Als ik het goed begrijp zal de energie van de functie a*Ψk+ b*Ψmdezelfde zijn als van de functie c*Ψk+ d*Ψm.

Waarbij a ≠ c en b ≠ d maar wel zo gekozen dat de totale integraal van het kwadraat van de norm van beide functies 1 is. Hoewel deze functies op het eerste zicht niet dezelfde lijken. Is dit correct en zoja van wat hangt de mannier van samenstellen van functies af voor de oplossing van een probleem met gekende energie?

Knockstaart

Berichten: 336

Re: Harmonische oscillator in de kwantummechanica

Ben je bekend met metingen in de quantum mechanica, en hoe dit plaats vindt wanneer de golffunctie wel of niet commutteert met de operator voor de te meten grootheid?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 5

Re: Harmonische oscillator in de kwantummechanica

Bedoel je het ineenstorten van de golf bij een meting? Hoe houd dit verband met het opstellen van een golffunctie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Harmonische oscillator in de kwantummechanica

knockstaart schreef: zo 16 dec 2012, 18:10
ik had nu graag geweten wat de energie is van zo'n deeltje bekomen uit een lineaire combinatie van oplossingen.

Heeft het deeltje met vergelijking a*ψm + b*ψkeen energie van a*Em + b*Ekof eerder

(a*Em + b*E)/(a+b)? of nog iets anders? Of mag men niet zomaar één enkel deeltje associëren met een superpositie van oplossingen?
Het enige wat je kunt zeggen is dat het deeltje zich bevindt in een superpositie van 2 toestanden met een energie van respectievelijk Em en Ek . Op het moment dat je de energie gaat meten, vervalt de toestand in één van de twee eigentoestanden. De kans dat je Em zal meten is |a|^2 en de kans dat je Ek zal meten is |b|^2.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 5

Re: Harmonische oscillator in de kwantummechanica

Bedankt! dat was het antwoord dat ik zocht!

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Harmonische oscillator in de kwantummechanica

Die overlap integraal geeft NIET de energie maar de VERWACHTE energie. Groot verschil, zoals math-emad-x al zei, we zitten hier in een superpositie van eigentoestanden wat betreft energie.

Reageer