Dissociatie (zouten)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Dissociatie (zouten)

Hallo,

dit zal wel heel amateuristisch klinken, maar exacte wetenschappen zijn altijd een struikelblok voor mij geweest en dat zullen ze vrees ik ook blijven.

But let's get to the point.

We leren op school over de dissociatie van zouten, waar ik kort gezegd echt niks van snap.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociatie_(scheikunde)

Hoe kan je bijvoorbeeld dit bekomen: HNO3 → H+ + NO3 -

of dit: NH3 + H2O → NH4+ + OH -

Kan en wil iemand me dit uitleggen?

Alvast bedankt. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Dissociatie (zouten)

heel eenvoudig uitgelegd: als je het zuur salpeterzuur HNO3 in water brengt, of nog anders gezegd: als je het zuur verdund met water dan zal het zuur splitsen in een positief deeltje en een negatief deeltje. Dit is "dissociatie" of uiteenvallen in ionen. We krijgen dan een H+ ion en een nitraat-ion in oplossing.

met ammoniak hebben we ook zoiets schrijven= als we ammoniak oplossen in water (ammoniak is een gas dat goed oplost in water) dan kunnen we ook hier zeggen dat we een positief deeltje nl het ammoniumion krijgen NH4+ en een negatief deeltje nl het OH- ion.

in het eerste geval hebben we een zuur , in het tweede geval hebben we een base.

heel eenvoudig te zien = in het eerste geval hebben we na dissociatie of splitsen in ionen H+ ionen die aanduiden dat we met een zuur te maken hebben.

in het tweede geval zien we dat we te maken hebben met OH- ionen : dit wijst dus op een base.

iets duidelijker? of nog steeds ????????

Reageer