Celbiologie: Thymidine en BAX

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Celbiologie: Thymidine en BAX

Hallo allemaal,

Ik heb twee vragen ivm celbiologie waarop ik het antwoord zelf niet helemaal kan vinden.

1) Als men een dier behandelt met radioactief Thymidine, en na enkele uren euthanaseerd. Wat ken men dan ter hoogte van de darmcellen vaststellen?

* Meiose 1

* Meiose 2

* Apoptose

* Necrose

(* Mitose ?)

Thymidine is een onderdeel van DNA. Dit duidt mitose aan.

Aangezien alleen geslachtscellen aan meiose doen, valt deze optie al af.

Ik twijfel enkel nog tussen mitose, of apoptose of necrose, iemand een idee?

2) Indien men cytochroom c inspuit in een normale cel en in een cel waarbij BAX niet voorkomt, wat gebeurt er dan?

* Alleen de normale cellen gaan dood

* Beide cellen gaan dood, maar de normale cellen sneller dan de andere

* Beide cellen gaan even snel dood

Bax zorgt voor het vrijkomen van cytochroom c maar zorgt daarbuiten ook dat het vrijkomen van cytochroom c ook effectief voor apoptose zorgt..

Dus vermoed dat enkel de normale cellen in apoptose zullen gaan. Iemand een ander idee hierover?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Robby

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Celbiologie: Thymidine en BAX

Opmerking moderator

Verplaatst naar Biologie.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 3

Re: Celbiologie: Thymidine en BAX

hallo,

op de eerste vraag zal ik je helaas het antwoord moeten schuldig blijven...

het is inderdaad wel juist als je zegt dat de opties meiose uitgesloten zijn, omdat deze enkel in de geslachtscellen plaatsvindt..

en met hetgene ik weet over de apoptose en de necrose (namelijk dat bij apoptose de cel ineenkrimpt en bij de necrose de cel openbarst) kan ik je het antwoord ook niet geven.

voor de tweede vraag zou ik twijfelen tuseen de laatste twee opties..

mijn kennis:

- BAX zal zich hechten aan de mitochondrien waardoor dit een permeabel membraan wordt en waardoor cytochroom c gemakkelijk uit de mitochondrie kan. wanneer cytochroom c eenmaal in het cytoplasma aanwezig is, zal het zorgen voor aan cascase-caspade reactie: procaspase 9 zal omgezet worden in caspase 9, wat op zijn beurt procaspase 3 omzet in caspase 3.

ik vraag ma af waar je dit vandaan haalt:

"Bax zorgt voor het vrijkomen van cytochroom c maar zorgt daarbuiten ook dat het vrijkomen van cytochroom c ook effectief voor apoptose zorgt.."

heb je misschien een website of zo waar dit na te lezen valt?

want stel dat je daar nu even geen rekening mee houdt en ervan uitgaat dat BAX er alleen voor zorgt dat cytochroom c in het cytoplasma terecht komt.

=> dan zou het helemaal geen verschil uitmaken of je nu cytochroom c inspuuit in een cel met of een cel zonder BAX aanwezig, dan zouden beide cellen even snel afsterven.

dit zou den wel veranderen wanneer je zegt dat BAX ook effectief voor de apoptose zorgt,

=> dan zouden we te maken hebben met de eerste optie...

ik hoop dat ik je toch een beetje heb kunnen helpen..

groetjes

cha

Reageer