[natuurkunde] oneindig grote slingertijd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

oneindig grote slingertijd

er is een statief met daaraan een strip met gaatjes, als je bij het bovenste gaatje begint gaat de slingertijd eerst omlaag en naarmate je dichterbij het midden komt wordt de slingertijd steeds groter.

hoe kan dat?

en de tweede is dat er op de strip is een punt waarbij de slingertijd oneindig groot wordt. wanneer is dat? waarschijnlijk in het midden

is daar een fysische verklaring voor te geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: oneindig grote slingertijd

er is een statief met daaraan een strip met gaatjes, als je bij het bovenste gaatje begint gaat de slingertijd eerst omlaag en naarmate je dichterbij het midden komt wordt de slingertijd steeds groter.

hoe kan dat?


Vraag je af wat er gebeurt met de massa van je slinger (niks dus) respectievelijk met de aandrijvende kracht(moment) op je slinger naarmate je dichterbij het middelste gaatje komt.

Welke invloed móet dat hebben op de snelheid waarmee de slinger zijn evenwichtspositie gaat zoeken vanuit een uitwijkingsstand?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: oneindig grote slingertijd

de formule voor het moment is M= m*g*b*sin O

m= massa

g= m/s^2

b= afstand ophangpunt tot het zwaartepunt

dus als de massa en g gelijkt blijven, en b wordt kleiner dus wpordt het moment ook kleiner.

ik snap niet helemaal wat u bedoelt met:

Welke invloed móet dat hebben op de snelheid waarmee de slinger zijn evenwichtspositie gaat zoeken vanuit een uitwijkingsstand?



maar de snelheid wordt uiteindelijk teeds langzamer, maar daarmee is nogsteeds niet verklaard waarom hij in het begin eerst afneemt en daarna weer toe( de slingetijd).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: oneindig grote slingertijd

Als je het bovenste gaatje in die strip als scharnierpunt neemt heb je volgens mij de minimale slingertijd te pakken.

Neem je dan het gaatje eronder als scharnierpunt dan zal de slingertijd groter worden

Neem je dan weer het gaatje daaronder , dan wordt je slingertijd weer groter

Dit volgt uit de formule voor de slingertijd T

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: oneindig grote slingertijd

manauw schreef: di 18 dec 2012, 19:54
dus als de massa en g gelijkt blijven, en b wordt kleiner dus wordt het moment ook kleiner.

ik snap niet helemaal wat u bedoelt met:

Welke invloed móet dat hebben op de snelheid waarmee de slinger zijn evenwichtspositie gaat zoeken vanuit een uitwijkingsstand?
wat ik nu ga zeggen klopt niet helemaal, maar feitelijk blijf je een even grote massa** aandrijven met een steeds kleiner wordende kracht. Logisch dat, simpel** beschouwd, volgens a=F/m** de versnelling zal afnemen, en bij afnemende b de slingertijd toch groter moet worden?

(** : NB: het gaat hier niet simpelweg om een blok met een (massa)traagheid, maar om een blok met een traagheidsmoment van die massa, dat mede verandert als b verandert. Dat maakt de berekening gecompliceerder, en ik hoop door bovenstaande versimpeling inzicht in de grote lijn van het principe te bereiken).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: oneindig grote slingertijd

ik snap het al!

weet iemand toevallig hoe het kan dat excel geen negatieve foutbalken wil geven?

de waarden kloppen wel want ik heb getest bij positieve foutbalk en daar krijg ik gewoon de waarden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: oneindig grote slingertijd

Probeer eens Grafiekindeling -> Foutenbalken -> Opties voor foutenbalk... -> Aangepast -> Waarde opgeven. Daar kan je zowel positieve als negatieve foutenbalken weergeven.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer