Architomie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

Architomie

Hallo,

In mijn cursus invertebraten wordt het begrip 'architomie' nogal raar omschreven.

"Bij de tricladen wordt de deling meestal niet voorafgegaan door duidelijk morfologische indicaties; het dier breekt in twee en elke helft regenereert het ontbrekende deel (architomie)."

Ik snap niet echt goed wat er bedoelt wordt. Vooral het stuk: " en elke helft regenereert het ontbrekende deel ". Dit staat vermeld bij het fylum van de Plathelminthes -> Turbellaria -> voortplanting -> ongeslachtelijk.

Ik heb op het internet wat rond gezocht maar ik vond enkel deze omschrijving op de franstalige wikipedia:

L'architomie est une forme de multiplication asexuée dans laquelle l'individu se tronçonne en fragments qui génèrent ensuite chacun un nouvel individu. (voir l'hydre d'eau douce)

il y a division, puis construction des parties manquantes pour générer le nouvel individu;

Kan iemand me wat duidelijker uitleggen wat architomie wil zeggen?

Alvast bedankt,

Roelland
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Berichten: 46

Re: Architomie

Zoals ik uit de tekst begrijp is het een vorm van aseksuele voortplanting, waarbij het moederindividu in verschillende fragmenten "breekt". Elk fragment wordt dan een nieuw individu, door de ontbrekende delen opnieuw te regenereren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Architomie

Klopt. Planaria is zo'n typisch beestje dat gekend is voor zijn architomie (en bijgevolg zijn uitzonderlijk regeneratie vermogen).

Het gaat zo ver dat je er mee kan gaan experimenteren:

AfbeeldingAfbeelding
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Architomie

Oké bedankt voor de reacties!
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Reageer