Springen naar inhoud

Dubbelbreking

• Log in om te kunnen reageren

wetenschappers

wetenschappers

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2012 - 10:05

Hallo is er iemand die mij kan vertellen waarom je maximale dubbelbreking hebt wanneer de snede evenwijdig is met de optische as. En waarom je minimale dubbelbreking hebt wanneer de snede loodrecht op de optische as staat. En wat bedoelen ze precies met snede?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2012 - 01:04

Ik ben geen expert, maar bij dubbelbreking breekt licht dat volgens de optische as loopt niet dubbel. Dus als je snede loodrecht op die as ligt, vallen alle lichtstralen globaal/gemiddeld genomen volgens de richting van de optische as binnen en heb je dus relatief weinig dubbelbreking.

Als je optische as in de snede ligt, dan heb je maar weinig lichtstralen die volgens de richting van de optische as binnenvallen, globaal/gemiddeld vallen ze binnen loodrecht op de optische as. Bijgevolg heb je relatief veel dubbelbreking.

http://nl.wikipedia....kristallografie)

Voor een bewijsje is het te lang geleden. Intuitief lijkt het me enkel logisch.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2012 - 11:54

Als je het verklaart met de verschillende brekingsindex , dan zal licht dat volgens de as verloopt ook geen breking geven, net zoals bij maar een brekingsidex. Is de hoek groot met de as dan krijg je door de 2 verschillende brekings-indici, 2 verschillende brekingen dus zie je wel verschil .
In het gelinkte wikopedia artikel wordt geschreven over 2 assen en de polarisatie richting.
Dit betekent met de huidige theorie, van verschillende lichtsnelheid in het medium, dat licht met een polarisatierichting met lagere snelheid verder gaat dan de dwars daarop staande polarisatie-richting.
Het idee van licht even vasthouden door de atomen, wat algemeen aanvaard is, zou hier betekenen dat de ene polarisatie-richting langere weg aflegt tussen de stoppunten dan de andere polarisatierichting.

Het 2 assen verhaal is me nog niet duidelijk, maar zou betekenen dat loodrecht op het oppervlak invallend licht ook al verschillend gebroken zou worden.

Als laatste nog verwijzing naar mijn topic in de idëen afdeling, op gevaar dat deze post verwijderd wordt.
Hier mijn idee over breking.
http://www.wetenscha...-glas-blijft-c/

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures