Effecten adrenerge receptoren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Effecten adrenerge receptoren

Vraag: Onderstaande figuur geeft de relatie weer tussen bloeddruk (BP) en hartfrequentie (HR) zoals die in een wakker proefdier experimenteel is gemeten. De normale situatie wordt beschreven door de doorgetrokken streep. Nu wordt aan hetzelfde proefdier een beta-1 adrenerge antagonist toegediend. De relatie tussen bloeddruk en hartfrequentie wordt opnieuw bepaald. Het resultaat is beschreven door de stippellijn. De curve die het effect van de beta-1 adrenerge antagonist hier het meest waarschijnlijk aangeeft is te zien in:

A. Curve A

B. Curve B

C. Curve C

D. Curve D

Schermafdruk.jpg
Schermafdruk.jpg (25.01 KiB) 480 keer bekeken
Mijn redenering is als volgt: beta-1-receptor wordt geblokkeerd, ofwel de bloeddruk blijft gelijk, maar de hartfrequentie zal dalen. Past bij curve A, en dat is ook het juiste antwoord.

Wat ik mij echter afvraag, is of adrenaline bij een dergelijke B1-blokkade naar verhouding meer zal binden aan B2-receptoren en alfa-receptoren. De affiniteit voor A-receptoren is voor adrenaline kleiner, maar als er meer adrenaline overblijft zal dat toch ergens aan gaan binden? De B2-receptoren zullen dan denk ik (vanwege de affiniteitskwestie) eerder in de smaak vallen; waarbij je juist een daling van BD en stijging van HF krijgt...klopt dit? En zal je grafiek dan meer onderstaande vorm krijgen?

(geldt alleen voor beta2-receptoren)
2012-12-19 10.37.43.jpg
2012-12-19 10.37.43.jpg (274.13 KiB) 478 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Effecten adrenerge receptoren

Lijkt me uitstekend geredeneerd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Effecten adrenerge receptoren

anusthesist schreef: wo 19 dec 2012, 17:50
Lijkt me uitstekend geredeneerd.


Ok, fijn! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer