Springen naar inhoud

Windmolenontwerp, alternatieven?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ippeziepe

    ippeziepe


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2012 - 15:42

Hoi!

Van de week had ik een discussie met een kennis. Het ging over het ontwerp van windmolens, en dan met name die dingen met wieken van twaalf meter die zij aan zij in de polder staan. Veel mensen vinden ze zenuwachtig en horizonvervuiling. Anderen zijn tegen windmolens omdat er vogels tegenaan vliegen en dat niet overleven.

Punt is natuurlijk dat het heel duurzame energie is, windenergie. We hadden bedacht dat het ook mogelijk moest zijn om een groot raamwerk te maken, met een heleboel kleinere propellors (misschien achter gaas of zo, zodat er geen vogels dood aan gaan). Zulke 'ramen' zijn een stuk rustiger in het landschap. In ieder geval voor het oog. Als er een propellortje stuk gaat is dat ook niet zo erg, want dan heb je er nog een heleboel over. Een grote molen die stuk gaat, levert meteen helemaal geen energie meer. (Denk aan verkeerslichten, die eerst één gloeilamp bevatten, en nu een heleboel ledjes.)

We hadden alleen geen idee of zoiets misschien significant ten koste gaat van efficiëntie. Kans bestaat dat je die ramen op dertig meter hoogte moet gaan hangen om genoeg wind te kunnen vangen, waardoor het nog steeds enorme dingen in het landschap zijn. (Dan is er ten minste nog het voordeel dat je geen grote wieken ziet draaien.) Of misschien maakt het dan veel lawaai.

Wat denken jullie?

Alvast dank voor het meedenken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Roelland

    Roelland


  • >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2012 - 16:02

Punt is natuurlijk dat het heel duurzame energie is, windenergie.


Dat windenergie duurzaam is, daar bestaat geen twijfel mogel over. Maar sommige mensen vergeten om het globale plaatje te bekijken. Om zo'n windturbine te maken, te transporteren, te installeren (soms in de zee), etc is veel (fossiele) brandstof voor nodig. Je hebt ook veel meer windmolens nodig om vb. een kerncentrale te vervangen.

Maar nu wat meer on-topic, ik heb een kennis die volop bezig is met hernieuwbare energie. Hij onderzoekt de mogelijkheden i.v.m. windenergie. Er is zelf onderzoek naar windmolens die in de atmosfeer zweven en zo energie opwekken!

Veranderd door Roelland, 19 december 2012 - 16:02

Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

#3

ippeziepe

    ippeziepe


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2012 - 16:07

Inderdaad, als je zo'n ding neerzet, moet hij zo lang mogelijk meegaan, zodat het aantal liter olie per kW zo klein mogelijk wordt.

Ben benieuwd wat die kennis van je zegt!

#4

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5392 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2012 - 16:30

Je bedoelt iets al dit:

Geplaatste afbeelding

Of wat groter, dit:

Geplaatste afbeelding
Motus inter corpora relativus tantum est.

#5

ippeziepe

    ippeziepe


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2012 - 16:38

Het is niet zoals we het in ons hoofd hadden, maar het komt in de richting. Die dingen van jou (bovenste plaatje tenminste) achter een rooster (met sleuven of gaas of zo) met allemaal hun eigen dynamootje in plaats van op elkaar aangesloten als tandwielen.

#6

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2012 - 01:54

Enig idee hoe lang je een fietsdynamo moet draaien om de productiekosten daarvan terug te verdienen?

Een probleem met windmolens is juist dat ondanks de oppervlakte van de bladen, het geleverde vermogen erg klein is. De grootste windmolens (het soort op zee, op een paal van 100 meter hoog) levert een -piek- vermogen dat in de orde van 0.5% van dat van 1 fatsoenlijke kolen of kerncentrale.

Een gangbare windmolen op land levert nog veel minder, wellicht 1 a 2 megawatt piekvermogen, equivalent van 10 a 20 degelijke personenauto's.
Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures