Springen naar inhoud

Onderzoek methodes

• Log in om te kunnen reageren

ZoevdPlaats

ZoevdPlaats

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2012 - 18:50

Hallo,

Ik ben bezig met mijn PWS (wat gaat over hartziekten bij honden) en ik kom even niet uit het volgende.
Voor mijn experiment heb ik een bloedonderzoek gekozen en het Idexx Vet Med Lab heeft voor mij deze testen afgenomen, nadat ik ze 2 bloedmonsters opgestuurd had. Ik heb hun gevraagd of ze zouden willen testen op de concentratie van de stoffen NT-proBNP (een neurohormoon dat door je hartspier wordt afgescheiden als er sprake is van overrekking/overbelasting) en troponine I (een stof dat vrij komt als er plaats is van celschade op/in je hart)
Ze hebben mij ter informatie gegeven dat ze de ELISA methode hebben gebruikt om de concentratie van de stof NT-proBNP in het bloed te meten, daarnaast hebben ze de Centour methode gebruikt om de concentratie van troponine I te meten in het bloed.
Ik kan op internet echter niets vinden over de Centour methode en uit de ELISA methode kan ik op internet alleen maar eruit halen dat het wordt gebruikt om te testen op de concentratie van antigenen en antilichamen (maar dat is NT-proBNP helemaal niet?)

Het zou heel fijn zijn als iemand me in het kort zou kunnen uitleggen hoe deze twee methodes werken!
Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 20 december 2012 - 19:39

Misschien een open deur hoor, maar waarom neem je geen contact op met Idexx Vet Med Lab? Die kunnen je waarschijnlijk uitgebreide documentatie sturen van de assays die ze doen.
Een snelle blik op Pubmed laat overigens zien dat NT-proBNP inderdaad met ELISA wordt geanalyseerd - het is misschien geen antigen, maar wel een peptide.

ZoevdPlaats

ZoevdPlaats

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2012 - 19:42

Ik heb al contact opgenomen met het Idexx Lab en ze zeiden dat de enige informatie de ze me konden/mochten verschaffen de naam van de methodes is die ze hebben gebruikt helaas.
Dat is waar, maar ik snap dan niet dat een peptide op dezelfde manier gevonden kan worden als een antigen? Naar mijn weet zijn dat verschillende dingen namelijk, misschien maak ik hier nu een domme opmerking maarja?

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 december 2012 - 03:27

Een antigen is een proteine. Als ELISA proteďnen kan aantonen, dan zal dat waarschijnlijk de reden zijn waarom peptiden kan aantonen. Peptiden zijn immers kortere ketens van aminozuren.
Misschien dat je uit deze PDF wat info kan halen: http://www.abnova.co..._pdf/KA2119.pdf

Die 2e test is denk ik de Centaur: http://www.nvkc.nl/p...2003-3-p153.pdf

Veranderd door Saffron, 21 december 2012 - 03:28

ZoevdPlaats

ZoevdPlaats

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2012 - 11:05

Ah okay :) Super bedankt! De ELISA-methode snap ik nu helemaal. De Centaur methode is nog een beetje vaag en moet ik nog wat meer uitzoeken maar dat gaat wel lukken.
Bedankt voor je hulp!

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2013 - 14:20

Een antigen is een proteine.

Dat is niet helemaal zuiver (maar in praktijk, zeker in het lab, komt het vaak neer op een eiwit). Een antigen is een stofje dat de productie van antilichamen weet op te wekken en dat zijn niet alleen maar eiwitten. Bijvoorbeeld polysacchariden: http://en.wikipedia....polysaccharides

Antilichamen voor onderzoek worden vaak in/door dieren gemaakt en de stoffen die worden toegediend zijn meestal eiwitten. Zo kan je in een konijn een immuunreactie tegen menselijk eiwit x opwekken (door het in te spuiten), waarna je antilichamen tegen dat eiwit uit het bloed van het dier kan zuiveren. In bijvoorbeeld een ELISA of een western blot kan je zo'n antilichaam dan gebruiken om eiwit x aan te tonen.

Veranderd door Mrtn, 06 januari 2013 - 14:25

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 06 januari 2013 - 17:54

Dat weet ik, maar ik dacht, laat ik het even simpel houden ;-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures