Springen naar inhoud

Cafe´ne extraheren uit energiedrank

• Log in om te kunnen reageren

LienM

LienM

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2012 - 21:16

Hallo,
ik moet dit jaar een eindwerk maken en heb als onderwerk energiedrank gekozen.
We moeten ook een proef uitvoeren. Ik had gedacht aan cafeïne extraheren uit het drankje om aan te tonen hoeveel cafeïne er in zit. Misschien zou ik dan hetzelfde doen met koffie en het vergelijken. Maar het probleem is dat ik totaal geen idee heb, hoe ik cafeïne moet extraheren en welk materiaal ik daarvoor nodig heb. Zou iemand mij daarmee kunnen helpen? Ook andere wetenschappelijke informatie over energiedranken is heel erg welkom!
Alvast Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2012 - 23:53

Waarom per se extraheren? In de voedingsindustrie gebruiken ze HPLC om concentraties aan stoffen te bepalen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 december 2012 - 02:35

Ik denk dat enige extractie/opzuivering toch wel nodig zal zijn. Ik zie me niet direct een sample koffie in een hplc spuiten en dan maar hopen dat dat goed gaat.

Opzuiveren gaat denk ik wel met redelijk eenvoudige methoden. Ik zou bijvoorbeeld beginnen met extractie middels chloroform bij lage temperatuur (caffeine lost heel goed op in warm water, maar vrij slecht in koud water). Zeker als je het uit een energiedrankje moet vissen lijkt het me wenselijk om het te scheiden van de suiker daarin, en vervolgens te concentreren.

HPLC met een goeie detector lijkt me vervolgens best een goede manier om te bepalen hoeveel je uiteindelijk hebt, al zou je ook preparatieve chromatografie kunnen gebruiken en dan gaan wegen.
Victory through technology

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures