Springen naar inhoud

* * * * - 1 stemmen

Fitness helpt patiŽnten met schizofrenie

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 december 2012 - 09:57

Schizofreniepatiënten die een half jaar lang fitnessen hebben minder last van hun ziekte.

In het onderzoek kregen ruim zestig schizofreniepatiënten in vier centra een half jaar lang twee uur per week fitnesstherapie aangeboden. Een speciale vorm van fitness opgebouwd uit rustige krachttraining en cardio-oefeningen zoals fietsen, roeien en lopen. De wetenschapper vergeleek de gezondheid van de deelnemers voor én na de fitnesstherapie. Ook analyseerde hij de hersenen via MRI-scans.
De deelnemers die één tot twee uur per week een half jaar lang fitnesstherapie gevolgd hadden, waren beter af. Zij hadden minder last van psychotische en depressieve symptomen en ze hadden minder zorg nodig. Hun score op psychiatrische vragenlijsten verbeterde sterk. Ook hun fitheid verbeterde, gemeten met een maximale inspanningstest op een fietsergometer. De wetenschapper ontdekte bovendien dat de hersenvolumes minder snel afnamen als de patiënten fitter werden. Het onderzoek kent wel een beperking. Ongeveer een derde van de deelnemers lukte het niet om een half jaar lang twee uur per week te fitnessen.

Gezonde leefstijl
Voldoende bewegen is voor alle mensen belangrijk, maar voor schizofreniepatiënten in het bijzonder, stelt de onderzoeker. Ondanks behandeling met medicijnen overlijden schizofreniepatiënten eerder dan gemiddeld, voornamelijk als gevolg van hart- en vaatziekten. Patiënten hebben moeite een gezonde leefstijl aan te houden. Zo roken patiënten bijvoorbeeld vaker en bewegen minder. Fitnesstherapie lijkt een voor de hand liggende aanvulling op de normale behandeling. Bovendien is van andere psychiatrische aandoeningen, zoals depressie, bekend dat bewegingstherapie kan helpen. Het is ook bekend dat beweging de groei van hersencellen kan stimuleren. Bij schizofrenie neemt het hersenvolume af.
“Het onderzoek moet in een grotere groep patiënten herhaald worden”, vindt de onderzoeker. “Maar het lijkt er sterk op dat schizofreniepatiënten baat hebben bij beweging. Alleen is het een groep die daarvoor moeilijk te motiveren is. Deze patiënten hiervoor motiveren is de uitdaging.”

Lees meer:
Studiedag NVFVG: TOPFIT onderzoek, Thomas Scheewe, UMCU

Wetenschappelijke publicatie:
Thomas Scheewe: The Outcome of Psychosis and Fitness Therapy

Bron:
Universiteit Utrecht

Veranderd door confusie, 26 december 2012 - 12:12
Bij de start van het topic was de wetenschappelijke publicatie nog niet online. Nu deze publicatie wel online staat, heb ik deze aan het topic toegevoegd.

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2012 - 13:33

Toont weer eens aan hoe belangrijk lichaamsbeweging is.

Ik ben wel benieuwd naar de exacte resultaten m.b.t. hippocampale volumes en of zij daadwerkelijk verbeterden qua geheugenfuncties zoals het artikel van Pajonk et. al. uit 2010 impliceert.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8784 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 december 2012 - 02:22

Wat is uberhaupt het mechanisme hierachter?
Victory through technology

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 december 2012 - 12:56

Bij de start van het topic stond de wetenschappelijke publicatie nog niet online. Nu wel:

Thomas Scheewe: The Outcome of Psychosis and Fitness Therapy

Bladzijden 181 tot en met 187 geven een samenvatting in het Nederlands van het onderzoek.

Ik ben wel benieuwd naar de exacte resultaten m.b.t. hippocampale volumes en of zij daadwerkelijk verbeterden qua geheugenfuncties ...

Uit de samenvatting (bladzijde 187):

Ten tweede lieten resultaten zien dat 1 tot 2 uur fitnesstherapie per week gedurende 6 maanden geen effect had op globaal hersenvolume, hippocampusvolume of dikte van de hersenschors bij patiënten met schizofrenie of gezonde vrijwilligers.

Wat is uberhaupt het mechanisme hierachter?

Eveneens uit de samenvatting (bladzijde 187):

Ten derde bleek, alleen bij patiënten met schizofrenie, verbetering van fitheid gerelateerd aan toename (of aan minder afname) van totaal hersenvolume en afname (of minder toename) van lateraal en derde ventrikelvolume. Antipsychotica en veranderingen in ernst van psychotische klachten hadden op deze resultaten geen invloed. Tot slot lieten resultaten zien dat verbetering van fitheid bij patiënten met schizofrenie en ook bij gezonde vrijwilligers, geassocieerd was aan verdikking (of minder verdunning) van de hersenschors in de meeste gebieden van de linker frontale, temporale en cingulate cortex.

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2012 - 15:59

Ik kan dit:

Ten tweede lieten resultaten zien dat 1 tot 2 uur fitnesstherapie per week gedurende 6 maanden geen effect had op globaal hersenvolume, hippocampusvolume of dikte van de hersenschors bij patiënten met schizofrenie of gezonde vrijwilligers.

Niet rijmen met dit:

Ten derde bleek, alleen bij patiënten met schizofrenie, verbetering van fitheid gerelateerd aan toename (of aan minder afname) van totaal hersenvolume en afname (of minder toename) van lateraal en derde ventrikelvolume.

Ik kom dan tot de conclusie dat de gebruikte fitnesstherapie geen verbetering van fitheid gaf :lol:

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 december 2012 - 22:38

Ik vermoed dat "globaal hersenvolume" iets anders is dan "totaal hersenvolume".

In het onderzoeksverslag, bladzijde 165 staat geschreven:

Before and immediately after the intervention structural MRI scans of the whole

brain were acquired on a 3 Tesla scanner and from these scans global brain volumes,
hippocampal volume, and cortical thickness were estimated.
First, consistent with previous findings, we reported significantly smaller
baseline cerebral (grey) matter, and larger third ventricle volumes, and thinner cortex
in most areas of the brain in patients with schizophrenia versus healthy controls.
Second, we showed that, when performed once to twice weekly for one hour during
six months, no exercise therapy effect existed on global brain volume, hippocampal
volume or cortical thickness in patients or controls. Third, we found that fitness
improvement was related with an increase in total cerebral matter volume increase

(or attenuated volume decrease) and a decrease in lateral and third ventricle volume
(or less increase) in patients with schizophrenia, but not in healthy controls. These
effects remained significant even after controlling for antipsychotic medication
used or changes in psychotic symptom severity. Fourth, we reported that overall
improvement in cardiorespiratory fitness was associated with cortical thickening (or
less thinning) in most areas of the left frontal, temporal, and cingulate cortices in
schizophrenia patients and healthy controls.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2012 - 00:54

Ze maken het er niet makkelijker op zo. Staan ergens nog definities vermeld? Want dit is niet praktisch. Nog sterker, zo ga je vermoeden dat ze aan het goochelen zijn met semantiek om significantie te krijgen.

Wat ik ook niet snap:

'...no exercise therapy effect existed on global brain volume, hippocampal
volume or cortical thickness in patients or controls'

'Fourth, we reported that overall improvement in cardiorespiratory fitness was associated with cortical thickening'

Willen ze nu ook beweren dat corticale dikte niet hetzelfde is als corticale verdikking?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8784 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2012 - 02:04

Ik vind het ook verbazend. Als je het oppervlakkig leest lijkt het erop dat fysieke activiteit op een of andere manier resulteert in een, met imagining aantoonbare, verbetering van hersenstructuur en/of functie.

Dat geeft an sich best wat te denken. Nu ben ik niet schizofreen, maar zou het dan ook zo moeten zijn dat een jaartje fitnessen in mij een meetbare verandering in hersenstructuur oplevert? En als dat het geval is, wat is daar dan het mechanisme achter?
Victory through technology

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 december 2012 - 11:24

In het proefschrift staat in hoofdstuk 6 wel beschreven hoe de imaging data werd verwerkt.
Ik heb het proefschrift even doorgebladerd en ik vraag me af of alle analyses van te voren gepland waren. De hoofdeffecten laten maar weinig zien en vervolgens gaan ze naar absolute verandering in fitheid kijken en dan komt er iets significants uit. Ook zijn er voor verschillende analyses verschillende groepjes proefpersonen meegenomen. Op zich zijn de resultaten interessant maar ik ben benieuwd of deze resultaten door andere onderzoeken kunnen worden gerepliceerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures