[wiskunde] Het evenwicht van de consument

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Het evenwicht van de consument

Beschouw het volgende wiskundige probleem:
grafiek.png
grafiek.png (42.53 KiB) 262 keer bekeken
.

Dit roept een aantal vragen op:

1) Waarom nemen ze de totale afgeleide naar C1 in dit geval en niet naar C2 ?

2)

- Wat betekent de notatie in de rode kader ?

- Hoe komen ze aan die definitie in de groene kader ?

- Vanwaar komt dat minteken in de blauwe kader ? Beide kanten in de groene kader

zijn toch negatief ? Dan valt dit toch weg ?

Alvast bedankt! :D
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Het evenwicht van de consument

Kun je nog even aangeven wat C1 en C2 zijn?

Nu, sowieso al wat "makkelijkere" problemen die ik misschien kan oplossen:
- Wat betekent de notatie in de rode kader ?
Dat je afleidt met U constant te houden normaal.. Je ziet een soortgelijke notatie hier ook opduiken.

- Vanwaar komt dat minteken in de blauwe kader ?
Dat is toch gewoon door die uitdrukking in de lijn erboven af te leiden naar C1 dat ze dat bekomen?

Beide kanten in de groene kader
De gelijkheid erboven gebruiken (met de min die je niet begreep).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Het evenwicht van de consument

Aha, ja nu zie ik het wel.

Alles wat je tot nu toe hier hebt uitgelegd is dus al weer opgelost. :D

Alleen is het best wel raar dat erbij staat dat ze U constant houden, aangezien deze toch helemaal nergens van toepassing is wanneer we C2 afleiden naar C1 ?

C1 en C2 zijn de consumptiebestedingen van resp. periode 1 en periode 2.

Heb je hier iets aan ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Het evenwicht van de consument

Biesmansss schreef: zo 23 dec 2012, 11:40
Aha, ja nu zie ik het wel.

Alles wat je tot nu toe hier hebt uitgelegd is dus al weer opgelost. :D

Alleen is het best wel raar dat erbij staat dat ze U constant houden, aangezien deze toch helemaal nergens van toepassing is wanneer we C2 afleiden naar C1 ?
Wat ze daar exact doen, is me ook nog niet helemaal duidelijk. Ik zou gokken dat het zoiets is: U is functie van C1 en C2, je gaat nu kijken naar een verandering, maar met de eis dat er geen verandering is in U. Wat ze daarna doen (die def), is echt gewoon wat spelen met partiële afgeleiden, kettingregels etc. Als je er even mee rekent alsof het breuken zijn (wat het uiteraard niet zijn!), kun je er misschien wel raken?

C1 en C2 zijn de consumptiebestedingen van resp. periode 1 en periode 2.

Heb je hier iets aan ?
Hier zou ik denken dat ze afleiden naar C1 omdat ze C2 uitdrukken in C1.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer