Springen naar inhoud

Heeft een ester een molariteit?

• Log in om te kunnen reageren

aures

aures

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2012 - 16:48

Ik lees her en der dat een verestering een evenwichtsreactie is waarbij water ontstaat. In dat geval zou een ester molariteit kunnen hebben. Op andere plekken lees ik dat esters niet in water oplosbaar zijn, dat doet vermoeden dat esters geen molariteit hebben. Ik lees ook dat esters een bepaalde zuiverheid hebben.
Hoe zit dit?

Veranderd door aures, 23 december 2012 - 16:55

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 december 2012 - 16:51

In dat geval zou een ester molariteit kunnen hebben. Op andere plekken lees ik dat esters niet in water oplosbaar zijn, dat doet vermoeden dat esters geen molariteit hebben.

Er bestaan ook andere oplosmiddelen dan water.

Daarbij: esters zijn geen evenwichtsreactie (maar moleculen), de reactie waarbij esters worden gevormd is dat
This is weird as hell. I approve.

aures

aures

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2012 - 16:56

Daarbij: esters zijn geen evenwichtsreactie (maar moleculen), de reactie waarbij esters worden gevormd is dat

Dat is inderdaad een erg onzorgvuldige formulering, ik heb het aangepast.

Betekent dat dat een ester wel een molariteit heeft?

Veranderd door aures, 23 december 2012 - 16:58

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2012 - 17:21

Tuurlijk, alles wat oplost in een geschikt oplosmiddel heeft een molariteit, aantal deeltjes per liter. Zelfs water heeft die. Een oplossing van water in water heeft een molariteit van 56M: water heeft een dichtheid van 1000 g/l, en heeft een molmassa van 18 g/mol. 1000 / 18 = 56 :)

aures

aures

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2012 - 17:33

Hartelijk dank.

Veranderd door aures, 23 december 2012 - 17:36

bjurtus

bjurtus

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2013 - 19:49

Je kunt een ester op meerdere manieren maken waarbij een ester in sommige gevallen wel degelijk een evenwicht reactie is. hierbij moet je vooral denken aan een reactie tussen een carbonzuur en een alcohol waarbij water de vertrekkende groep is.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2013 - 20:24

This is weird as hell. I approve.

bjurtus

bjurtus

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2013 - 23:13

Je hebt hier inderdaad gelijk het was een beetje stom verwoord maar het klopt wat je zegt ja :) maar je moet hier wel rekening mee houden want als er meer water bij je ester komt dan krijg je een Hydrolyse van je ester en heb je weer een carbonzuur en een alchhol

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2013 - 14:02

Nog een aanvulling: bij het beschrijven van een evenwicht worden alleen de concentraties van opgeloste stoffen gebruikt. Hoewel alles, zelfs water, een concentratie heeft, wordt die in een evenwichtsconstante niet altijd gebruikt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures