[natuurkunde] toestandsverandering thermodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

toestandsverandering thermodynamica

in mijn thermodynamica boek staat het volgende:

Compressie waarbij n > k betekent dat de temperatuur tijdens de toestandsverandering zal toenemen, dus T2 > T1. er geldt ook c > 0 zodat Q = mc(T2-T1) > 0. We hebben hier dus te maken met een compressie met warmte toevoer. in de praktijk komt dit weinig voor.

er staan nog een aantal van deze stukjes in het boek. het gaat hier namelijk erom dat je op deze manier processen kunt plaatsen in een bepaald gebied van het pV-diagram.

Nu geloof ik allemaal wel wat ze hier vertellen, alleen wil ik weten waarom dat zo is en hoe ik nu zelf kan zien dat het logisch is dat wanneer bijv. n > k de temperatuur tijdens de toestandsverandering zal toenemen.

Kan iemand mij vertellen waar ik aan kan zien dat dat ook zo is. bijvoorbeeld door het invullen in een formule of iets dergelijks, of moet ik maar gewoon aannemen dat het zo is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: toestandsverandering thermodynamica

Compressie waarbij n > k betekent dat de temperatuur tijdens de toestandsverandering zal toenemen, dus T2 > T1. er geldt ook c > 0 zodat Q = mc(T2-T1) > 0. We hebben hier dus te maken met een compressie met warmte toevoer. in de praktijk komt dit weinig voor.
Onzin.

Bij compressie geldt ALTIJD dat T2 > T1, ongeacht of n > k of n < k
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: toestandsverandering thermodynamica

dat is duidelijk haha.

maar gaat het er hier niet om dat ze bedoelen dat bij deze compressie er nog warmte wordt toegevoegd van buitenaf. dat is toch normaal gesproken niet het geval bij een compressie toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: toestandsverandering thermodynamica

Er wordt bij compressie gewoonlijk geen warmte van buitenaf toegevoegd, maar er is gewoonlijk wel warmte-ontwikkeling in de compressor door wrijving (compressorrendement < 100 %), wat op hetzelfde neerkomt.

Maar zelfs als het rendement de compressor 100 % zou zijn, en de compressie dus isentropisch is en dus n = k, zal T2 ALTIJD groter zijn dan T1. Denk aan de wetten van Poisson.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer