Interpretatie 1H-NMR spectrum

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 198

Interpretatie 1H-NMR spectrum

Goededag allen,

Ik moet een aantal spectra interpreteren. Er is er een waar ik niet uit kom. Misschien kan iemand me helpen?

De molecuulformule is C6H11BrO2.

Ik was al zover dat het waarschijnlijk een esther is. De CH3 en CH2 kan ik wel wat van herleiden. Ik heb het meeste moeite om de H's kwijt te kunnen afkomstig van de linkerkant van het spectrum: de drie verschillende bij 4,2-4,7 ppm.

Het spectrum:
Bijlagen
NMR.png
NMR.png (14.61 KiB) 1569 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Met een ester ga je er niet komen, niet voor die losse protonpiekjes. Je moet de dubbele binding ergens anders kwijt.

Verder: de 2 meest linkse signalen koppelen (als je een lijn trekt met de pieken mee kun je een huisje tekenen. Zelfde geldt voor de triplet-kwartet wat natuurlijk een ethylstaart is. De doublet kun je vertalen naar een CH3 met maar 1 naburig proton.

Helpt dit?

Berichten: 198

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

De ethylstaart had ik al, en de CH3 gekoppeld met 1 proton ook. Wat bedoel je met het koppelen van de 2 meest linkse signalen? CC dubbele binding is goed mogelijk omdat die voor 2 x 1 proton zorgen te zien in de linker piekjes. Maar hoe ik die dan kan lagen koppelen met 3 protonen weet ik niet.

Maar dan heb ik nog 2 O's. Dus dan zouden er nog 2 ethers in moet zitten? Want een zuur of alcohol of aldehyde kan het niet hebben.

Ik ben al een uur aan het tekenen maar ik krijg er geen passende structuur uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Aan een peroxide gedacht?

Berichten: 198

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Nee, maar ook met een peroxide krijg ik geen structuur getekend die de 3 protonen aan de linkerkant van het spectrum verklaren. 2 lukt wel met CH-X en een proton naast een ester. Een gekke ring met 2 ethers lukt me ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Het is wel degelijk een ester. De ethylstaart hebben jullie correct toegekend. Wat je daarna moet herkennen (op basis van de chemische shift) is dat de CH2 daarvan gebonden zit aan een C=O

Een signaal bij 4.2 ppm komt ook prima overeen met een ester. Kijk naar de opsplitsing van dat signaal: 6 pieken suggereert 5 naburige protonen met vergelijkbare koppelingsconstantes.

Die protonen moeten op verschillende C-atomen zitten. Het gaat daar dus om een C-atoom waar aanzitten:

- een O-atoom

- één H-atoom

- 2 C-atomen met in totaal 5 H-atomen erop.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Zo kom je niet aan 6 verschillende signalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Waarom niet?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Ik tel zo 5 koolstoffen die waterstoffen dragen, of je moet secundaire interacties van broom willen gaan meenemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Dat Br-atoom is niet zozeer de "boosdoener", maar wat is er met het C-atoom dat ik eerder noemde aan de hand?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Om even de hoop te komen vergroten:

Die had ik inderdaad ook eerst niet gezien. Ik denk dat het woord "diastereotoop" hier even mag worden gedropt?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Dat is inderdaad het sleutelwoord :)

@Sietse, ben je er nu uit?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Daar heb ik nog nooit van gehoord, even googlen :) Ah, heeft er dus mee te maken dat dit pro-enantiomere stoffen zijn? Verandering van een der waterstoffen leidt inderdaad tot een stof met 2 chirale centra. Wist niet dat je dan een splitsing kreeg! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Belangrijkste om te onthouden is dat 1H-NMR onderscheid maakt tussen protonen. Equivalente protonen geven een gelijk signaal. Maar equivalent geldt in termen van afscherming (shielding), en de afscherming wordt bepaald door de elektronendichtheid in de nabije omgeving.

Door het chirale C-atoom is die omgeving voor het ene H-atoom van de CH2Brgroep anders dan voor de andere (teken maar eens een Newman-projectie). Het verschil is niet zo erg groot maar de resolutie van NMR is groot genoeg om dat soort verschillen te detecteren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 198

Re: Interpretatie 1H-NMR spectrum

Met de gegeven hulp (waarvoor hartelijk dank) is dit de best passende structuur die ik kan tekenen: zie bijlage.

Deze klopt op 1 punt nog niet en dat is de protonen van de de CH2Br groep door 2 protonen worden gekoppeld terwijl het spectrum twee kwartetten laat zien i.p.v. twee tripletten.

Met de gegeven informatie is dit de best passende structuur die ik kan tekenen:
Bijlagen
Oplossing.png
Oplossing.png (2.63 KiB) 1524 keer bekeken

Reageer