Springen naar inhoud

Unieke oplossing voor differentiaalvergelijking?

• Log in om te kunnen reageren

Merien

Merien

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2012 - 23:42

Hoi Allemaal,

Ik heb een elektrisch systeem, waarvan de weerstand langzaam toeneemt.
Ik doe de aanname dat LaTeX lineair is. Waardoor ik dus, met LaTeX ook lineair, redeneer dat LaTeX .

Ik heb:

LaTeX ,
waar LaTeX constant is, want dat is de input van mijn systeem, dus ik bepaal dat.
LaTeX
voor de weerstand met LaTeX onbekend. Waaruit volgt:
LaTeX
LaTeX

Randvoorwaarden:
LaTeX , want LaTeX afhankelijkheid. Deze laat ik uitschrijven (ik gebruik Maple) en dan heb ik een derde orde differentiaalvergelijking van LaTeX .
LaTeX , want LaTeX afhankelijkheid

LaTeX

Er mist dus één randvoorwaarde. Ik ben hier nog wat dingetjes voor aan het proberen.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een uitdrukking van LaTeX . Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Is er überhaupt een oplossing?

Niet genoeg info? Vraag het me.

Ik zou heel graag hulp hebben van mensen die even mee willen denken. Want ik wordt er moe van.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2012 - 10:37

Ik begrijp je systeem niet goed genoeg. De weerstand neemt langzaam toe (maar hoe is onbekend), het voltage laat je lineair toenemen en je doet ook de aanname dat de stroom lineair is? Kun je dan niet zeggen
LaTeX
Hierbij is dan
LaTeX
Welke beide bekend zijn, toch?

Merien

Merien

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2012 - 11:46

Met je uitdrukking voor LaTeX is an sich niks mis, maar door dat je LaTeX niet weet, weet je LaTeX ook niet.
Kun je hieruit een een t-afhankelijkheid van LaTeX halen?
Let op, alleen voor LaTeX geld:
LaTeX

Veranderd door Merien, 25 december 2012 - 11:50

Merien

Merien

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2012 - 23:06

Niet langer relevant.
3e randvoorwaarde zou zijn geweest
LaTeX
waarbij a en b uit LaTeX
Echter als LaTeX lineair moet zijn dan MOET LaTeX constant zijn..... en we stellen nu net dat dat niet zo is. Ergo: contradictie.
Werd niks, doodlopende weg. Ik heb iets anders gebeund waar ik nog best wel tevreden over ben.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2013 - 13:24

Hoezo MOET LaTeX constant zijn? In het voorbeeld hierboven is zowel het voltage als de stroom lineair, maar de weerstand niet constant.

Je hebt wel gelijk dat er geen unieke oplossing is. Voor elke waarde van LaTeX komt er een ander functievoorschrift voor LaTeX uit. Misschien dat je daarom naar een extra randvoorwaarde op zoek was?

Merk op dat voor de keuze LaTeX de weerstand wel constant is. Dit kun je zelf eenvoudig nagaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures