[scheikunde] Lewisformule Ozone Fluoride/Trioxygen Difluoride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Lewisformule Ozone Fluoride/Trioxygen Difluoride

Hallo iedereen,

ik kreeg als opdracht de vraag hoeveel verbindingen Seleen kon aangaan met Fluor met als opmerking dat het er zeker niet meer dan waren.

Nou aangezien zowel Seleen als Zuurstof tot de groep VIa behoren mag ik er dan van uitgaan dat ze dezelfde bindingen vormen met zuurstof, namelijk OF 2 , O 2 F 2 en O 3 F2, dus SeF2, Se2F2 en Se3F2? Ik ga er dus vanuit dat SeF2 ongeveer dezelfde Lewisformule heeft als H2O maar hoe zien de anderen er dan uit en hoe kan ik dat uitleggen aan de hand van de configuratie van Seleen?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Lewisformule Ozone Fluoride/Trioxygen Difluoride

patrick3004 schreef: ma 24 dec 2012, 11:14
Ik ga er dus vanuit dat SeF2 ongeveer dezelfde Lewisformule heeft als H2O.
Dat klopt, maar dat kun je enkel weten als je de lewisstructeren effectief eens tekent. SeF2en H2O hebben allebei een AB2E2 structuur, maar zonder de lewis structuur effectief te tekenen kunnen ze even goed een AB2of AB2E structuur hebben.

Voor de andere structuren zou ik eens de lewis structuur tekenen en dan kijken naar de formele ladingen. Hoe minder formele ladingen, hoe meer waarschijnlijk het is dat een molecule voorkomt.
patrick3004 schreef: ma 24 dec 2012, 11:14
met als opmerking dat het er zeker niet meer dan waren.
Waarschijnlijk perongeluk de num-lock uit geschakeld? :P
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Lewisformule Ozone Fluoride/Trioxygen Difluoride

Iets dergelijks voor SeF2Afbeeldingmet formele ladingen 0 voor alle atomen, OT(F)=-1 en OT(Se)=+2

zoiets voor Se2F2Afbeeldingmet formele ladingen 0 voor alle atomen, OT(F)=-1 en OT(Se)=+1

en ten slotte dit voor Se3F2Afbeelding met formele lading 0 voor alle atomen en OT(F)=-1, OT=+1 voor de twee buitenste Se en OT=0 voor de middelste Se.

Zit ik ongeveer goed? :)

Yep num-lock ^^ ik bedoelde 3 ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Lewisformule Ozone Fluoride/Trioxygen Difluoride

Dat ziet er op het eerste zicht wel goed uit :) .
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Lewisformule Ozone Fluoride/Trioxygen Difluoride

Dit klopt niet spijtig genoeg :P

Enkel Seleendifluoride (SeF2), Seleentetrafluoride (SeF4) en Seleenhexafluoride (SeF6) bestaat blijkbaar :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Lewisformule Ozone Fluoride/Trioxygen Difluoride

Even voor de duidelijkheid: je argumentatie voor niet-bestaan is toch niet "er is geen wikipedia-artikel van, dus het bestaat niet"?
This is weird as hell. I approve.

Reageer