[natuurkunde] Phase van een golf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

Phase van een golf

Hallo,

Ik zit met een probleem met de fase van golfen. Hopelijk weten jullie wat ik wel of niet fout doe.

Het uiteinde A van een koord wordt in trilling gebracht op t=0. De trillingstijd van A is 0.12 s. Golflengte= 0.48 m . P is een deeltje dat op 0.84m van A ligt. Phase van A op t=0.4 s is 3.3. Bereken de fase van P op t =0.4 s.

Ik deed dit.

f=1/0.12

golflengte is 0.48

dus golfsnelheid v= 4m/s

afstand tussen A en P is 0.84m. Golfsnelheid is 4m/s dus de golf zal in 0.84/4=0.21 s bij P zijn. Dus op t=0.4 is punt P 0.4-0.21=0.19 s aan het trillen.

Dus de fase van P is 0.19/0.12=1.58

Maar de boek doet het met de formule delta phi =delta x/labda

en komt op het antwoord 1.5.

Dus ik snap niet waarom ik het fout doe want mijn berekening lijkt me wel logisch.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Phase van een golf

Er is maar één conclusie mogelijk: je antwoordenboekje heeft verkeerd afgerond.

Het begint er al mee dat ze stellen dat de fase van A 3,3 zal zijn op t=0,4 . Dat zal echter al 3,333.... zijn. Nog ergens zo'n afrondingsfoutje onderweg en je valt aan de verkeerde kant van de 1,55.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 246

Re: Phase van een golf

Bedankt voor het antwoord.

Dus kan ik nu ervan uitgaan dat je de formule delta phi =delta x/labdaj eigenlijk niet nodig hebt? Omdat je ook met de formules v=labda * f en de phi=t/T (fase van trilling) op hetzelfde komt. Zoals ik het hierboven deed. Want ik onthoud liever zomin mogelijk formules.

groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Phase van een golf

Die drie formules kun je in elkaar omrekenen

v=λf ⇒f=v/λ (1)

f=1/T (2)

(1) en (2): 1/T = v/λ (3)

ΔΦ = Δt/T (4)

(3) en (4) : ΔΦ=(Δt·v)/λ (5)

Δx = v·Δt (6)

(5) en (6) : ΔΦ=Δx/λ :D

Vraag is dan, welke formules wil je onthouden om de andere uit af te leiden? Anderzijds, vooral als je de begrippen (fase, trillingstijd, golflengte enz) góed begrijpt en kunt toepassen zie je de verbanden ertussen, en formules zijn niks anders dan geconcentreerde definities van verbanden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer