[scheikunde] neerslagtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 203

neerslagtitratie

opgave chemie.png
opgave chemie.png (12.78 KiB) 133 keer bekeken
Ik berekende dus eerst met behulp van de simultaanvoorwaarde en de startvoorwaarde dat de eerste neerslag AgCN zal zijn.

Dan berekende ik dat de 2e neerslag AgBr zal optreden voor het EP van de 1e neerslag

En vervolgens kwam ik uit dat bij 19mL het 2e neerslag zal ontstaan.

Ik heb van dit vraagstuk echter geen oplossingen, is er iemand die er wat vanaf kent en mij kan helpen?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: neerslagtitratie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: neerslagtitratie

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: neerslagtitratie

Ik heb een poging gewaagd door het volume bij neerslag van AgBr bij benadering op 24 ml te stellen. Immers om al het AgCN neer te slaan heb je 4 ml zilvernitraat nodig en het is te verwachten dat je daar niet ver vanaf bent als AgBr gaat neerslaan gezien het grote verschil in oplosbaarheid.

[Br-] is dan 20/24 x 0,1 M

Je berekent dan met [Br-] en Ks van AgBr de zilverionenconcentratie.

Met deze [Ag+] en Ks van AgCN bereken je de [CN-]

Je weet nu [CN-] en kunt berekenen hoeveel mmol er nog over is en hoeveel mmol er al is neergeslagen en het verbruik van zilvernitraat.

Ik kom op 3,98 ml. En het was dus, binnen de grenzen van de nauwkeurigheid, toegestaan om het volume als AgBr gaat neerslaan op 24 ml te stellen.

Reageer