Moderatoranalyse: centreren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Moderatoranalyse: centreren

Hallo mensen,

Bij statistiek zijn we bezig met moderatoranalyses. Een continue variabele moeten we centreren. Ik begrijp alleen niet goed waarom (ja, multicollineariteit + ik las dat het interessanter zou zijn om het gemiddelde als b-waarde te hebben).

Wat gebeurt er als je niet centreert (en waarom)?

En wat helpt het om vanaf het gemiddelde te rekenen?

Klopt het dan dus ook dat B0bij centreren de "gemiddelden der gemiddelden" is? Oftewel: als de waarden van alle variabelen gemiddeld zijn, dan geeft B0 de waarde voor de afhankelijke variabele weer?

En dan nog iets: als ik gecentreerd heb en ik wil van de B-waarden een regressieanalyse maken met ongecentreerde variabelen, hoe doe ik dat dan precies? Kan ik de B-waarde berekenen door de gecentreerde B-waarde te vermenigvuldigen met het gemiddelde? En hoe werkt dat voor de interactieterm?

Als ik dan toch bezig ben met moderatoranalyses: wat bepaalt welke onafhankelijke variabele je de moderator noemt? Wordt dat statistisch bepaald? Theoretisch?

Dat waren flink wat vragen, ik hoop dat iemand ook wat antwoorden voor me heeft :)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Moderatoranalyse: centreren

Het heeft inderdaad te maken met multicollineariteit en daarnaast voor een makkelijke interpretatie. Misschien hebt je hier wat aan.

Berichten: 16

Re: Moderatoranalyse: centreren

Bedankt voor je antwoord. Eerlijk gezegd had ik jouw link al gelezen en is een deel van mijn vragen juist gebaseerd op dingen die ik in dat artikel had gelezen. Het meeste is me dus nog steeds niet duidelijk.

Reageer